Byggtorgets 104 varehus over hele landet opplever stor omsetningsvekst i
2021, hele 6 % over byggebransjen for øvrig. Varehusene i Narvik, Lofoten
og Setesdal oppnådde alle en omsetning på over 100 mill. i fjor.
- Noe av omsetningsøkningen kan tilskrives at prisene i hele byggebransjen har økt i
2021, men mest av alt er dette et resultat av stor etterspørsel fra både privat- og
proffkunder i varehusene våre, sier Morten Furseth, kjededirektør i Byggtorget.
Han beskriver et marked hvor aktiviteten i bransjen de siste to årene med pandemi
har vært svært stor. Mer tid hjemme og på hytta har blåst liv i mange
oppussingsprosjekter, og mange har ønsket å bygge nye hus og hytter. Stor
etterspørsel etter byggevarer, lave trelastlagre, kombinert med en rekke andre
faktorer verden over under pandemien har gitt høyere priser på byggevarer. Prisene
ser nå ut til å ha stabilisert seg og gått noe ned.
- Felles for alle varehusene i Byggtorget er at de er forskjellige og tilpasset sitt
lokalmiljø. Det er kjedens fremste styrke, og gjør at kundene får den hjelpen de
trenger der de holder til, fortsetter Furseth.
- Kjeden utvikler gode støttesystemer, så er det de lokale eierne og driverne som vet
best hvordan de skal lykkes i sitt marked.
Proffkunder og logistikk gir omsetningsrekord i Lofoten
Byggtorget Lofoten AS med sine tre varehus i og rundt Leknes omsatte for 128 mill. i
2021, som er en økning på 24 mill. sammenlignet med 2020.
- Aktiviteten i hele Lofoten er høy og det investeres som aldri i før, særlig i fritids- og
ferieanlegg. Ordrebøkene til proffkundene våre er fulle, det lover godt for butikkene
våre, også fremover, sier Morten Amundsen, daglig leder i Byggtorget Lofoten.
60 % av kundene er proffkunder, og fem proffselgerne samarbeider tett med
kundene. De strekker seg langt for å levere slik kundene ønsker det. For mange
proffkunder håndterer Byggtorget Lofoten hele vareflyten. To nyinnkjøpte kranbiler
leverer varer kontinuerlig til byggefirma og huskjeder over hele Lofoten.
- For oss er nøkkelen vareflyt og logistikk. Vi planlegger nøye for å aldri gå tom for
de varene kundene trenger hver dag. Det er kostbart for kundene å ikke ha varene
tilgjengelig når de trenger dem, fortsetter Amundsen.
I fjor høst åpnet Byggtorget Lofoten et nytt interiørsenter med fagfolk på interiør,
kjøkken, flis og bad.
- Ved å lage et topp moderne interiørsenter og showroom rendyrker vi
kundeopplevelsene for privatkundene, samtidig som proffkundene kan bruke
interiørsenteret til å presentere tilvalg og mulighetene som finnes, sier han.
Byggtorget Lofoten AS med sine tre varehus i og rundt Leknes omsatte for 128 mill. i
2021, en økning på 24 mill. sammenlignet med 2020. Fra venstre daglig leder Morten Amundsen, avdelingsleder Lars Simonsen og avdelingsleder Marthe Vollan. Foto: Byggtorget Lofoten AS.
Hytterekord for Byggtorget i Setesdal
I 2021 omsatte Byggtorget Odde Sagbruk AS sine to butikker i Evje og Valle i
Setesdal for 105 mill. som er en økning på 27 mill. fra året før.
- Hyttemarkedet er stort her i Setesdal, og vi har spesialisert oss på å være gode på
det. Pandemien gir rekordetterspørsel også hos oss, og i fjor leverte vi hele 38
hytter. Hver uke går en bil med byggevarer til skisentrene i området til ulike
prosjekter, forteller Ronny Madsen, daglig leder i Byggtorget Odde Sagbruk.
Sveising av Protan til torvtakene på hyttene i området er også et spesialområde for
oss sammen med salg av ovner og piper.
I tillegg til hytter kommer leveranser til eneboliger og rehabiliteringsprosjekter.
Dyktige fagfolk i butikkene med lang erfaring innenfor interiør og farger og flere med
fagbrev som tømrere er en god støtte til kundene. Rundt 60 % av kundene er
proffkunder.
Da diskusjonen om royalbehandlet kledning og mulig brannfare gikk for fullt i fjor,
investerte Odde Sagbruk like godt i et eget beiseanlegg.
- Det gjorde oss leveringsdyktige, noe kundene våre satte stor pris på. Vi leverer
fortsatt en del beiset kledning fra beiseanlegget. At vi snudde oss rundt gjorde at vi
kunne tilby kundene våre kledningen de trengte, akkurat som systemene fra
kjedekontoret setter oss i stand til å bli gode lokalt, sier Madsen.
I 2021 omsatte Byggtorget Odde Sagbruk AS sine to butikker i Evje og Valle i
Setesdal for 105 mill. som er en økning på 27 mill. fra året før. Daglig leder og
innehaver Ronny Madsen til høyre og medeier Torstein Engesland til venstre.
Foto: Odde Sagbruk AS.
Topp moderne butikkanlegg med alt fra grunnmur til tak i Narvik
Da de opprinnelige lokalene ble for små og hindret videre utvikling av bedriften,
investerte Byggtorget Mathisen & Mathisen AS i Narvik i ny og moderne butikk og
lager på 7800 kvm. Det nye anlegget åpnet i mars 2019, og bidro til stor vekst.
Eirik Just Mathisen, fjerde generasjon eier og driver, gleder seg over at bedriften
økte omsetningen fra 48 mill. i 2019, til 85 mill. i 2020 og 103 mill. i 2021.
- Vi vektlegger å være en komplett leverandør for kundene våre, hvor halvt om halvt
er privat- og proffkunder. Vi har alt av byggevarer fra grunnmur til tak og selger
både Sigdal kjøkken og bad. Sammen med leverandørene våre har vi bygd opp store
utstillinger for å vise utvalget, sier Mathisen.
En drive-through med to parkeringsgater gjør at kundene kan plukke og hente
varene i le av vind og vær. Et eget fuktstyringsanlegg sørger for ferdig akklimatiserte
materialer, klare til bruk.
- Som faghandel med stor kompetanse og erfaring, og med et av Norges mest
moderne byggevareanlegg for effektiv byggevarehandel, ønsker vi å være det
naturlige førstevalget for kundene, legger han til.
Byggtorget Mathisen & Mathisen AS i Narvik opplevde stor vekst i 2021 i de nye
lokalene, og omsatte for 103 mill. kroner. Foto: Odd-Georg H. Benjaminsen)
Lokal tilpasning
Kjededirektøren gleder seg over at varehusene i kjeden lykkes.
- Nøkkelen til suksess for Byggtorget som kjede er at hver medlemsbedrift kan drive
tilpasset i sitt lokale marked, samtidig som de har nytte av tjenestene i
kjedekonseptet. Vi er tuftet på at butikkene tar kundene på alvor og dyrker sin lokale
særegenhet for å gjøre kundene fornøyde, understreker kjededirektør Morten
Furseth.
Kjededirektør Morten Furseth i Byggtorget gleder seg over at lokal tilpasning gir
varehusene i kjeden suksess.