Ida er en vaskeekte værbitt bodøværing og i tillegg en nyutsprungen medieviter fra Trondheim. At hun endte opp med en mastergrad i media, var slett ingen tilfeldighet.

Ida Johanne Jønsberg fortellfortell
Bilde: Ida Johanne Jønsberg er freelance forteller og fagansvarlig i fortellfortell.

– Helt siden jeg var liten har jeg likt å fortelle historier. Jeg har tegnet, laget ting og skrevet så lenge jeg kan huske. Etter videregående tok jeg et år på kunstlinjen ved Trøndertun Folkehøgskole, rett ved Trondheim. Her lærte jeg enda mer om både fotografering, animasjon og grafisk design, forteller hun.

Det var etter dette året at Ida fant ut hva hun ville gjøre videre.

– Jeg innså da at de fleste interessene mine samlet seg i medieformidling og ulike måter å fortelle historier på, sier hun.


Gjorde litt av alt

 

Dette staket ut veien videre for studiene ved NTNU Dragvoll og i Trondheims studentavis, Under Dusken. 

– Nåløyet for å få være med virket ganske trangt, og det gikk ikke på første forsøk. Men andre gangen helgarderte jeg meg. Opptaksprøven til avisen besto i å skrive en sak, ta bilde og illustrere til en fiktiv nyhetssak. Egentlig skulle man bare gjøre én av delene. Jeg gjorde alt, og la inn søknad på både journalist, fotograf og illustratør, forklarer hun.

Ida synes det gir et godt bilde på hvordan hun liker å jobbe. Det har aldri føltes nok å kun interessere seg for ett aspekt ved historiefortelling. Hun liker å tenke helhetlig og se alt under ett.

– Når jeg jobber med en sak, liker jeg å se både tekst, layout og bilder sammen. Slik medieverdenen er i dag, hvor man gjerne skal være raskt ute og arbeide mest mulig effektivt, er det absolutt en fordel å kunne gjøre litt av alt, sier hun.

Hun ble etterhvert med i et masterprosjekt hvor hun samarbeidet med lokalmatbutikken og restauranten Mathall Trondheim.

– Jeg søkte meg inn på et pilotprosjekt for de humanistiske studiene ved NTNU, hvor målet var å knytte sterkere forbindelser og erfaringer med næringslivet. Jeg fikk være flue på veggen og se på hvordan Mathall Trondheim kommuniserte i sosiale medier. Det var veldig spennende å se på hvordan de reklamerte for lokalprodusert og økologisk mat, forteller hun.


Interesse for visuell kommunikasjon

 

d554519a-0c2d-4391-87df-b3d0844c2359

Foto: Ida begynte tidlig å tenke på både tekst og bilder til masteroppgaven.
Det var særlig det visuelle som interesserte henne.

– Tenk på det; hvordan maten pakkes inn – emballasje, markedskommunikasjonen i alle kanaler og presentasjon i butikk. Det har veldig mye å si for hvilke kvaliteter vi tillegger den. Det gjelder over alt. Noen har bevisst valgt bestemte ord, farger og bilder for at vi skal velge nettopp deres produkt, forklarer hun.

Tiden hun jobbet med masteroppgaven ga henne mye innsikt i det visuelle aspektet med markedsføring. Da hun fikk anledning til å jobbe for fortellfortell med historiefortelling og digitale kommunikasjonskanaler, var hun ikke i tvil.

– Da muligheten plutselig var der, tenkte jeg at dette måtte være drømmejobben. For fortellfortell får jeg både brukt mine kreative interesser til å lage illustrasjoner og modeller. Jeg får fotografere og skrive. Endelig får jeg både brukt utdanningen min, erfaringene jeg har fått fra de ulike vervene fra Studentmediene i Trondheim og diverse freelanceoppdrag, forteller hun entusiastisk.

Idas mor, Rita Jønsberg, er også tilknyttet fortellfortell.

Fortellfortell ser fram til å ha med Ida på laget. I fortellfortell har Ida både rollen som fagansvarlig og freelance-forteller. Vi ser fram til å hjelpe bedrifter med å fortelle sin historie framover!

LES OM HVA VI KAN HJELPE DIN BEDRIFT MED