Storytelling_historien_om_en_sjokolade

Freia har bestemt seg for å slutte å lage den tradisjonsrike sjokoladen Lohengrin, og vi i fortellfortell kan ikke la være å tenke på hvorfor Freia ikke har fortalt den fascinerende historien om sjokoladen i sin markedsføring. For også vi elsker sjokoladen, og med skikkelig storytelling, mener vi at Lohengrin kunne fått et lengre sjokoladeliv.

 

Vi startet arbeidsdagen på Stormen bibliotek med nytraktet Narvesen-kaffe OG et par eksemplarer av de aller siste Lohengrin i byen.

 

Det var ikke vanskelig å velge nettopp den sjokoladen, når den lå rett foran betalingsterminalen, og sjokoladen har fått massiv omtale i mediene og sosiale medier fordi Freia nå stopper å lage den. 
Egentlig kjøper vi ikke sjokolade på hverdager, heller. I hvert fall ikke en onsdag morgen, og heller ikke med tanke på sommerkroppen 2019, eller var det 2020?

 

Markedsføres Lohengrin?


Sett i lys av at produksjonen nå stoppes, når så vi en reklamefilm eller et budskap om Lohengrin sist? Kan det være slik at når Freia slutter å markedsføre en sjokolade, så går salget ned som en konsekvens av det. Så stopper Freia å lage en sjokolade de ikke tjener nok penger på?


Eller, opplever Freia at markedsføringen de gjorde før, ikke virker så godt lenger? At nye generasjoner bare ser en sølvfarget hundebeinformet sjokolade med rødt magebelte? Det vil si, hvis butikken eller kiosken i det hele tatt har den presentert slik at kundene finner den.

 

Premieresjokoladen Lohengrin


Kjenner de som selger sjokoladen, eller de som kunne kjøpt den, til at Lohengrin for første gang ble solgt i Nationaltheateret i 1911 i forbindelse med Richard Wagners opera som het, nettopp, Lohengrin?


At sjokoladen fikk sin karakteristiske form med to stiliserte roser i jugendstil av arkitekten Henrik Bull? At Bull er arkitekten som også står bak selve Nationaltheateret, hvor premieren for Lohengrin fant sted. Nationaltheateret sto for øvrig sto ferdig i 1899, og Bull var med på å restaurere Nidarosdomen, blant annet? For en historie som Freia kunne ha fortalt!

10 grunner til hvorfor storytelling er smart markedsføring

 

Lohengrin på nettsider og sosiale medier

 

Freia fikk eneretten til sjokoladen etter premieren, og årene gikk.
Dette er imidlertid ikke første gang at Freia beslutter å la sjokoladen gå ut. Også på 70-tallet bestemte Freia seg for å stoppe produksjonen. Den gangen snudde de etter store protester.

 

Et søk på nett i dag viser mange nyhetsartikler om at den sagnomsuste arkitekt-sjokoladen forsvinner fra butikkhyllene. Grupper på Facebook jobber for å gjøre om på beslutningen.
Et søk på Freias nettsider viser at sjokoladen er helt ute av sortimentet.

Søk_Freia_Lohengrin_storytelling

 

Om Freia (eller Mondelēz International Inc., tidligere Kraft Foods) ombestemmer seg denne gangen, er det ingen som vet. Kanskje folk flest rett og slett ikke liker mørk sjokolade med romkrem lenger. Kanskje pressgrupper på Facebook er et solid PR-fremstøt, eller ikke.

Storytelling


Ikke vet vi, men sjokoladen smakte godt til morgenkaffen på biblioteket i dag. Samtidig flyr tankene til en foajé i 1911 med festkledde og forventningsfulle mennesker. Vi ser for oss vinrød plysj, pene kjoler, sjaketter, oppsatt hår og moteriktige hatter. Fanfarene i Wagners opera operapremiere må ha gitt gåsehud og vel så det.


Opplev litt av de grandiose fanfarene og operaen Lohengrin her


Storytelling er kraftig og virkningsfullt markedsføring som vekker følelser. Det er ikke uten grunn at historiefortelling har blitt en så viktig del av vår kultur.
Kanskje Freia skulle ha forsøkt å fortelle Lohengrin-historien før de ga seg.

Les om ekte historier som er godt innhold i den digitale markedsføringen


Det er historier som denne om Lohengrin som gjør det så spennende å jobbe med storytelling og digital markedsføring for bedrifter!

Aktuelt for din bedrift? Kontakt oss for en prat :)