Visste du at det er “kjærlighetshormonet” oxytocin som settes i sving når du blir fortalt en god historie? Og at dette hormonet også får deg til å huske bedre? På markedsføringsarenaen Inbound 2018 var storytelling og historiefortelling som markedsføringsgrep et av de store temaene. 

Inbound2018smFoto: Mye ny innsikt og inspirasjon på Inbound 2018 i Boston. fortellfortell sin billett for Inbound 2019 er allerede på plass.

Storytelling får frem det unike med bedriften

Da vi startet fortellfortell for tre måneder siden, var vi overbevist om at vi ville tufte bedriften vår på hvordan vi kunne hjelpe bedrifter med å bli synlige i digitale kanaler. Vi så et stort behov for hjelp til bedrifter for å skille seg ut og fremstå som unike i sitt marked. Vi så også tidlig at storytelling - historier fra bedrifter - og content marketing ville være et godt fundament å bygge på, når vi skulle hjelpe kundene våre med å være til stede i digitale kanaler med godt innhold.


Vi er om mulig enda sikrere nå, etter å ha gjort dypdykk i enda flere nyanser av storytelling og historier fra bedrifter på markedsføringsarenaen Inbound 2018 i Boston.

Fakta, tall, trender og statistikk er nyttig informasjon å bygge innhold og artikler på. Men, når målet er å bygge relasjoner og tillit til kundene, må fakta presenteres på en mer levende måte. Mer menneskelig.

En god historie blir husket

Hvorfor blir en god historie husket? Fordi med storytelling kan du få kundene dine til å føle noe. En god historie frigjør kjærlighetshormonet oxytycin. Det er faktisk ren kjemi! For når du føler tilhørighet, tillit, tilknytning og empati, er det oxytycinet som virker. Hormonet er unikt for pattedyr, som oss mennesker.

Storytelling er høyaktuelt for bedrifter. Å berøre mennesker med en historie, fortalt på en god måte, gjør at historien - og din bedrift - lettere blir husket og skiller seg ut i mengden.

Les mer om merkevarebygging med storytelling

Storytelling gjør at bedrifter skiller seg ut

Alle bedrifter har historier å fortelle. Om hvorfor bedriften gjør som den gjør. Hvorfor den finnes. Hvordan den ble etablert. Nye måter å arbeide på som hjelper kundene enda mer. Nye erfaringer bedriften har gjort seg og som gjør at kundene blir mer fornøyde. Medarbeidere som har utmerket seg.

Det er historiene du forteller fra din bedrift som får din bedrift til å skille seg ut. Når valget står mellom din bedrift og konkurrenten, må du skille deg ut, og det i riktig retning.

Vi mennesker elsker historier. Undersøkelser viser at det er like mye historien rundt et produkt eller en bedrift som en kunde kjøper, som selve produktet. Det er historiene fra din bedrift som kan være vektskålen som bikker din vei, når kunden skal velge mellom deg eller konkurrentene dine. 

Ja, du kan sette ned prisen, og vinne et salg. Pris er imidlertid et kortvarig kjøpsargument som på sikt fører til å holde prisene nede. På sikt tjener ingen på priskrig, verken du eller dine konkurrenter. Prisen må være riktig i markedet, men bygg samtidig opp historiene rundt din bedrift.


Bygg relasjoner og tillit

Storytelling, historier fra bedrifter, bidrar til å bygge relasjoner med din bedrift. Over tid bygger historiene tillit mellom bedriften og kundene.

Når vi vet at en stadig større del av kundereisen er digital, er det enda viktigere å være til stede i digitale kanaler med godt og relevant innhold for kundene. Det vil si innhold som hjelper kunden og som oppleves som nyttig.

Storytelling, ikke story selling

I iveren etter å presentere egen bedrift er det fort gjort å bli for selgende. Den beste måten å unngå det på, er like enkel som det er vanskelig. Det er å sette kunden, målgruppen i fokus. Hvordan kan du hjelpe kunden? Hva er nyttig for kunden?

Melanie Deziel Inbound 2018 crop
Foto: Melanie Deziel på Inbound 2018. Hun er for øvrig kåret til en av de 50 mest innflytelsesrike kvinne på fagfeltet Content marketing og hun delte sine erfaringer med oss i innlegget "How to Think Like a Journalist and Create Better Brand Stories.

Fornøyde kunder snakker om det

Troverdighet og tillit kan aldri kjøpes. Fornøyde kunder snakker om det. Det er også grunnen til at Brian Halligan, en av grunnleggerne av det digitale markedsføringsselskapet Hubspot, trekker frem hvor viktig det blir å dreie kommunikasjonen mot fornøyde kunder.

Ambassadørene, de som er kjempefornøyde, blir den viktigste markedsføringen, spår Hubspot. Vi tror han.

People will never forget how you made them feel

En av foredragsholderne, Ed Heil, refererte til forfatter og skuespiller Maya Angelou som har sagt det slik:

“People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Det gjelder i høyeste grad også for bedrifter!

Etter en intensiv uke på Inbound 2018 er vi veldig fornøyde med alt vi har lært og tar med oss hjem til kundene våre. Vi planlegger også 2019, og har allerede kjøpt konferansebilletter til Inbound 2019. Gjett om vi gleder oss!


Se også vårt inntrykk fra starten av Inbound 2018

LinkedIn var store på Inbound 2018, vi deler tipsene vi fikk med deg

LES OM HVA VI KAN HJELPE DIN BEDRIFT MED