I mange år var LinkedIn mest kjent - og brukt - som en rekrutteringskanal for å søke ny jobb eller ansette nye medarbeidere. At den tiden for lengst er forbi, demonstrerte LinkedIn på markedsføringsarenaen Inbound 2018 i Boston sist uke. Nedenfor deler vi 22 smarte tips som vi fanget opp på konferansen med deg.

Inbound2018_linkedin_sm

Foto: LinkedIn var til stede på Inbound 2018 med både foredrag og egen lounge. Begge deler svært godt besøkt!

På Inbound 2018 beviste LinkedIn at de i dag er langt mer enn "bare" Facebook for bedrifter. I dag er LinkedIn et profesjonelt, sosialt nettverk for å knytte kontakter til ulike typer samarbeid, partnerskap,få kunder, mentoring, skaffe foredragsholdere og mye mer. LinkedIn er i dag en kanal som egner seg svært godt for bedrifter å involvere seg i. Både presentere bedriften sin, og følge, å like, kommentere og dele innlegg fra andre.

Betydelig kanal

At det er 1,2 millioner registrere profiler i Norge, gjør at kanalen er verdt å vurdere som markedsføringskanal for alle bedrifter.

Ifølge informasjons- og analysefirmaet Ipsos har LinkedIn i underkant av 1,2 millioner registrerte profiler i Norge. 65 % av brukerne er menn, og 35% er kvinner og 500.000 av brukerne er under 40 år. 11% bruker LinkedIn daglig, 27% ukentlig og 57% månedlig. Dette er lavere enn hos giganten Facebook med sine nær 3,5 mill profiler og 83% daglige bruk, men høyaktuell og presis for bedrifter.

Se statistikk for andre kvartal 2018 

LinkedIn sentral på Inbound 2018

LinkedIn deltok på markedsføringsarenaen Inbound 2018 med både mange foredrag og egen lounge. Loungen var til enhver tid fylt av konferansedeltakere som fikk gode råd og hjelp med stort og smått.

Den private LinkedIn-profilen kunne få et løft med enkle grep, blant annet et nytt og profesjonelt profilbilde tatt av LinkedIns egne fotografer.
Akkurat det var et tilbud som heller ikke vi i fortellfortell kunne motstå, og var verdt litt køståing. Eller en gylden anledning til å knytte kontakt med andre konferansedeltakere, som arrangøren Inbound 2018 sier det.

LinkedIn lar deg nå beslutningstakere

Det er tydelig at LinkedIn selv ønsker å profilere seg som markedsføringskanal nummer én for bedrifter som jobber på bedriftsmarkedet. Med flere nye annonseprodukter og annonsemuligheter, gir LinkedIn Ads gir gode muligheter for å nå en veldig spesifikk målgruppe. Perfekt når vi vil nå for eksempel beslutningstakerne i en bedrift.

Om du ikke er klar for å bruke penger på å annonsere på LinkedIn riktig enda, er det mye du kan gjøre for bedriften din på LinkedIn med en gang.

Har ikke din bedrift firmaprofil på LinkedIn? Lag en!

Hvis din bedrift ikke har firmaprofil på LinkedIn, tenk da på at kundereisen i dag i hovedsak starter med søk i Google. Google er glad i LinkedIn, og viser gjerne søkeresultater fra LinkedIn. En LinkedIn-profil gjør altså bedriften din mer synlig på nett.

LinkedIn sier at potensielle kunder på proffmarkedet gjerne har lest eller vært involvert i 7 artikler og annet digitalt innhold fra en bedrift på proffmarkedet før de bestemmer seg for å kjøpe. 74% av de potensielle kundene dine velger bedriften som først hjalp dem videre på deres kjøpsreise, ifølge LinkedIn selv. LinkedIn er en smart plass å profilere egen bedrift, samtidig som du bygger nettverk med andre bedrifter.

Ingen god grunn til å la være, altså. Derfor er vårt klare råd at bedrifter som vil opp og frem lager seg en bedriftsprofil. Og har din bedrift en bedriftsprofil, se gjennom den og hvordan bedriften din fremstår. Kanskje er det tid for en liten oppfriskning eller å gire opp aktiviteten?

Vi deler noen LinkedIn-tipsene vi fikk på Inbound 2018 nedenfor.

22 LinkedIn-tips for deg som skal lage ny profil eller bruke LinkedIn smartere

- Lag profil
Lag en bedriftsprofil på LinkedIn, det er enkelt og det er gratis! Her er en enkel guide som LinkedIn deler 

- Profilbilde. Alltid.
Bruk profilbilde både på din personlige profil og bedriftsprofilen. Undersøkelser viser at bruk av bilder gjør bedriften langt mer aktuell for potensielle samarbeidspartnere og kunder. Bedrifter med logo/bilder med logo får 6 ganger mer trafikk enn de uten, ifølge LinkedIn. Logoen vil også bli vist på de ansattes LinkedIn-profiler.

- Toppbilde/coverfoto
Ikke undervurder toppbilde/coverfoto. Toppbildet kan gjerne være et profilbilde fra bedriften din som viser hvordan din bedrift ønsker å fremstå.
Bruk litt tid på å finne et bilde som passer godt. Tenk på toppbildet som en forlengelse av merkevaren din bedrift representerer som du kan bruke til å fremheve deler av bedriften, markedsføre arrengementer, sesongkampanjer med mer. Anbefalt bildestørrelse er 1584 (b) x 396 (h) piksler.

- Beskrivelse av bedriften
Beskriv bedriften din. Fortell bedriftens historie og hold beskrivelsen oppdatert til enhver tid. Google forhåndsviser opp til 156 tegn av beskrivelsen, så sjekk at beskrivelsen er dekkende og presis med relevante og gode nøkkelord.

- Strategi og plan
Tenk gjennom hva du vil oppnå med LinkedIn-profilen til bedriften og hvordan du vil måle i hvilken grad du har lyktes med kanalen. Hvem vil du nå? Hvilket innhold og budskap ønsker du å dele i nettverket? Hvor ofte skal du poste innlegg? Hvem skal gjøre det? Hvem skal du følge? Hvordan ønsker du å samhandle med andre bedrifter? Hvilke bedrifter?

- Vær unik
Ikke vær redd for å la bedriften - eller deg selv - skille seg ut i mengden, både i måten du presenterer bedriften din på og innleggene du poster. Skill deg uansett ut med de riktige tingene! 

- Skill deg ut i nyhetsfeeden
Velg gjerne noe som står ut i nyhetsfeeden. Inkluder alltid et bilde, video, eller en annen type “rikt” media.
Bilder gir mer aktivitet, og 98% høyere andel kommentarer på posten din. Linker til YouTube videoer spilles direkte av i LinkedIn-feeden og gir 75% høyere delingsrate.
Pass på at bildene er relevante opp mot budskapet du vil formidle!
Bilder på 1200 (b) x 627 (h) pixler er best. 

- Skriv lett og ledig
Unngå lange setninger. Bruk aktive ord og skriv lett og ledig. Er du i tvil, les høyt gjennom til deg selv, eller få andre til å lese gjennom.

- Skrivefeil
Vask bort skrivefeil. Bruke stavekontrollen aktivt. Forstår folk hva du mener? Ikke ta for gitt at andre forstår din bedrift eller din bransje og ordene som brukes.
Få gjerne noen andre til å lese gjennom i tillegg.

- Vær aktiv og engasjer deg i nettverket
Hvor mye du og din bedrift får ut av nettverket avhenger også av hvor mye du engasjerer deg. Det vil si, følger andre bedrifter og personer. Finn tankeledere, eksperter på sitt fagfelt og spennende bedrifter. Del, lik og kommenter andres innlegg. Meld deg inn i grupper.
Ikke vær redd for å ha en stemme. LinkedIn er laget for samhandling og diskusjon!

- “Your reader is your hero”
Ikke lag innhold på Linked In for deg selv, men for kundene dine!
Sett kundene og deres behov i sentrum. Sett deg inn i kjøpsreisen deres - fra de begynner å orientere seg til de bestemmer seg for å kjøpe.

- Hva er godt innhold?
Du kan fortelle om nyheter fra bedriften din, bransjenyheter, formidle hva bedriften din står for, dele tanker og erfaringer og spørre følgerne om deres innspill og meninger. Innhold du deler vil vises på bedriftssiden og i nyhetsfeeden til alle følgerne bedriften din har, både mobil, PC, nettbrett og andre plattformer.

- Gode overskrifter og ingresser
Tenk som en journalist - hva er interessant og ikke? Optimaliser overskrifter og introduksjoner. Vær tydelig og konsis.

- Unngå ren egenpromotering
En god tommelfingerregel er at 70-80% av innholdet du poster på bedriftssiden bør ha høy nytteverdi for følgerne og ikke være egenpromotering. Maksimalt 20-30% kan være informasjon om egne produkter, tjenester eller stillinger. Vær relevant og interessant!

- Vær hjelpsom og vennlig
Enveis samtaler fungerer dårlig. Derfor bør du ikke poste for salgsrettede innhold på LinkedIn. Når du poster firmarettede nyheter eller produktpresentasjoner, pass på at de er nyttige eller verdifulle for følgerne dine.

- CTA - Call to Action
Hva vil du de som leser innlegget ditt skal gjøre? Skal de ringe deg, gå på nettside dine? Laste ned noe? På samme måte som alle websidene dine bør ha en CTA, sørg for at også innleggene på LinkedIn også har det.

- Post jevnlig
Hold profilen til bedriften din levende ved å jevnlig poste godt innhold jevnlig. LinkedIn anbefaler å poste hver dag, men både vi og andre vi snakket med på Inbound 2018 erfarer at det er i meste laget. Å poste et par ganger i uken gir god aktivitet.
Å poste jevnlig er en effektiv måte å starte en samtale på, spre “word of mouth” eller få i gang vareprat om din produkt. Slik kan du også involvere målgruppene du vil nå.

- Gode tidspunkt for å poste
Test hvilket tidspunkt på dagen som egner seg best for å poste.
Å poste innhold på morgenen gir vanligvis høyere engasjement enn senere på dagen. Rett etter “kontortid” er et annet gunstig tidspunkt å poste på. Vi anbefaler at du eksperimenterer med ulike tidspunkter for å finne ut hva som fungerer best for din bedrift.

- Husk medarbeiderne dine
Oppfordre medarbeiderne dine til å bruke LinkedIn og å knytte seg opp til din bedrift. De ansatte har i snitt 10 ganger flere følgere enn din bedrift. En profesjonell og oppdatert profil hos ansatte gir også andre et godt inntrykk av din bedrift. Når de ansatte engasjerer seg i bedriftens innhold i nyhetsstrømmen gjennom likes, kommentarer og delinger, vil de være gode ambassadører for bedriften. Dine medarbeidere kan inspirere andre dyktige mennesker til å ønske å jobbe sammen med deg eller knytte seg til din bedrift!

- Hjelp kunden videre
Gi gode råd og anbefalinger. Foreslå neste steg for kunden.

- Vurder annonsering
Annonsering på LinkedIn er også en mulighet stadig flere bedrifter benytter seg av for å nå presise målgrupper. Det kan du lese mer om hos LinkedIn.

Et profftips til slutt: 4-1-1 regelen
Et tips for viderekomne er 4-1-1 regelen, som vi fanget opp på konferansen og som sparer til slutt for dem som higer etter mer.

4-1-1 regelen sier at for hver post eller innhold som du poster om deg selv eller din bedrift, del en oppdatering fra en annen kilde også, og viktigst - del 4 innlegg, ting som andre har laget og som er nyttig for følgerne dine.

Ved å ha 4-1-1 regelen i bakhodet blir nyhetsfeeden til bedriften din sentrert rundt følgerne sine behov, i stedet til en enveis kanal for å snakke om deg og ditt.

Let etter annet innhold, tanker og innspill på nettet som du kan dele, eller omtale og som beriker din bedrift og det du står for.

Linkedin_loung_Rita2
Foto: LinkedIn var tydelig til stede på Inbound 2018, både med foredrag og egen lounge. Fint å ha kontor der, synes artikkelforfatter Rita.

Vi håper du har glede av tipsene ovenfor, de hjalp oss også!

LES OM HVA VI KAN HJELPE DIN BEDRIFT MED

Les også våre inntrykk etter første dag på Inbound 2018

Les om storytelling på Inbound 2018, storytelling trigger kjærlighetshormonet.