Ikke sov i timen. Ved søk viser Google frem alt.-1

Google er nådeløs. Google viser frem alt, både det du og bedriften din er stolt av, og det du helst vil gjemme langt langt bort. Ikke sov i timen - hva finner kundene dine om din bedrift når de søker?


Jeg møtte lederen av en mellomstor bedrift her om dagen. Han søkte råd om hvordan han skulle ta nye grep i markedsføringen. Han beskrev for meg hvordan han opplevde at markedet hadde endret seg og at markedsføringen han gjorde før ikke virker lenger. Annonsene han hadde rykket inn i flere fagblader det siste året ga liten eller ingen respons. Han opplevde at kundene orienterer seg annerledes enn før. 

 

Google-sjekk


I samtalen spurte bedriftslederen meg litt overrasket: “Mener du virkelig at kunden sjekker meg som leverandør med søk i Google før hun eller han skal kjøpe varer og tjenester, og før vårt første møte? Jeg jobber jo kun med B2B og profesjonelle kunder!”
Selv om bedriftslederen både er faglig dyktig og oppdatert på det meste, var han tydelig overrasket over hvor mye jeg vektlegger nettsider og det som møter kunder og andre ved søk.

Mitt svar på spørsmålet hans kunne bare være dette: JA, et søk i Google er gjerne starten på et kjøp i dag. Et søk i Google inngår også gjerne som en del av forberedelsene til et kundemøte. Allerede i 2015 anslo Google at nær 90% av alle B2B kjøp starter i søkemotorene.


Spørsmålet blir da, - hva finner kunden om bedriften din og det du tilbyr når de søker?

Din digitale superselger

 

Ikke sov i timen

 

Er du i tvil om hvordan din bedrift fremstår digitalt når en kunde søker, er mitt fremste tips å teste selv. Du kan åpne et inkognito-vindu på nettleseren din og gjøre noen søk i Google på bedriften din og varer og tjenester som din bedrift tilbyr. (Et inkognito-vindu er en funksjon du kan velge i nettleseren din hvor alt av cookies og andre spor er filtrert bort. Da får du mest realistisk resultat).

 

Det du da får opp - og ikke får opp, gir deg et godt bilde på hvordan bedriften din fremstår. Står du i “pysjen”, eller er "ferdig pyntet" og viser deg fra din beste side, klar til å ta imot nye kunder på nettsidene dine? Er du fornøyd med det som kommer opp?

 

Jeg mener at det er smart å jevnlig gjøre denne øvelsen. Jeg anbefaler tilogmed å søke på navn på nøkkelpersoner som representerer bedriften.
Hvorfor? Fordi din bedrift er knyttet til personene som jobber der, og deres private omdømme. Det er ikke likegyldig hva nøkkelpersoner i bedriften er involvert i. Alt som den som søker får opp, farger synet på bedrift og kan være det som avgjør et kjøp eller ikke. Pysj eller finstas? Det er opp til deg!

Les e-boken vår  om å få nye kunder med godt  innhold på nettsidene dine og i sosiale medier.

 

Et førsteinntrykket gir du bare én gang

 

Tall fra Accenture viser at ved B2B-kjøp er 57% av kjøpsprosessen gjennomført før første kundemøte. Det vil si at kundene sjekker på nettet før de møter en person fra bedriften din. Om det er viktig for din bedrift å fremstå troverdig og bra ved søk? Yes!


Ser sidene profesjonelle ut? Er det enkelt å finne frem på nettsidene? Er det enkelt å manøvrere på siden? Er det gode tekster og foto? Skrivefeil? Alt gir et samlet inntrykk av din bedrift. Det er en floskel at du aldri får sjansen til å gjøre et førsteinntrykk på nytt, men det er sant.

Eviggrønne salgstips til fremtidens B2B-selger

 

Står jo øverst!

 

Google sine algoritmer og søkemotorer har blitt veldig “flinke”, og premierer i dag blant annet gode nettsider som gir kundene de svarene de søker etter. 


Bedriftslederen jeg møtte hadde søkt på navnet på sin egen bedrift og funnet bedriften sin på førsteplass i søket.
Ja, det skulle jo bare mangle. Hvis ikke din bedrift kommer opp når du søker eget bedriftsnavn, da er noe veldig feil.
Husk også på at en potensiell kunde som aldri har hørt om bedriften din, heller ikke vil søke ditt firmanavn!

Kundehistorier som gir tillit og salg

 

Innhold, innhold, innhold

 

Kall det gjerne min kjepphest, men jeg kan ikke få understreket det nok:
En bedrift i dag må ha godt innhold på nettsidene sine. Med godt innhold mener jeg innhold som er tilpasset kundene du vil nå og som tilfører verdi for dem. Godt innhold er ikke å fortelle om alt DU synes er viktig.

Bedriften din må publisere nytt innhold jevnlig.
Det er fort gjort at nettsidene til bedriften din kan fremstå som en forlatt spøkelsesby, hvor siste publiserte artikkel er “God sommer”, når vi er i april. Det gir et dårlig inntrykk.


Bare for å slå det fast, en bedrift i dag, liten eller stor, MÅ ha en nettside. Mange spør meg om det ikke holder med en Facebook-side i dag?
En post på Facebook “lever” i feeden og “dør” raskt. For å illustrere hva jeg mener, tenk gjennom: Hvor ofte går du inn på en Facebookside til en bedrift og leser gjennom alle innlegg for å finne den informasjonen du trenger? Jeg ser her bort fra statisk informasjon som adresse, telefonnummer, åpningstider osv. som paradoksalt nok kan være vanskelig å finne på en bedrifts nettside.

Ikke minst er innhold på egne nettsider søkbare i søkemotorene og vil gi trafikk til nettsiden så lenge siden eksisterer.

Få vår e-bok med tips til godt innhold til nettsider og sosiale medier

 

Lag en plan for innhold på nettsider og sosiale medier


Med en god plan er det enklere å gjøre forbedringer raskt. Her er mitt beste tips er å lage en plan for innhold i alle kanalene din bedrift har valgt å være til stede i. Lag godt innhold tilpasset dem du vil nå, og du får et godt utgangspunkt for å fremstå som relevant og aktuell i dag og i morgen.


10 grunner til at historiefortelling som markedsføringskanal virker for alle bedrifter

 

Med en god plan for innhold får du bedre kontroll på hva kundene finner om deg og din bedrift ved søk. Da sover du ikke i timen, men sitter våken og opplagt på første rad!

 

Aktuelt for din bedrift? Kontakt oss for en prat :)