prosjekt2-282157-edited

Det er mange måter å markedsføre seg på i dag, og jeg tror ikke det bare er meg som synes det er vanskelig å finne ut hva som passer for akkurat min bedrift. Å fortelle om hva du faktisk har levert, kan bli den beste markedsføringen av bedriften din. Det virker for alle typer bedrifter. Og best av alt, det er ikke så vanskelig å komme gang!

Gjennom de 25 årene jeg har jobbet med markedsføring og kommunikasjon har jeg erfart og lært mye. Når jeg tenker tilbake på hverdagen som markedsfører og kommunikatør for 25 år siden og i dag, er det nesten ikke til å tro hvor forandret markedsarbeidet er. Tilogmed når vi går 5 og 2 år tilbake i tid, er det store endringer i måter og metoder vi jobber etter, i takt med endringene i hvordan kundene orienterer seg når de skal kjøpe varer og tjenester. Hvilken markedsføring virker i dag? Hva passer for din bedrift?


Det er mange måter å markedsføre seg på, mange metoder. Å vise og fortelle om hva du faktisk har levert og gjort, kan bli den beste markedsføringen av bedriften din. Det virker for alle typer bedrifter. Og best av alt, det er ikke så vanskelig å komme gang!


Ekte historier er godt innhold


Skal du hive ut et bilde på Facebook av det nye produktet? Takke ja til det enestående tilbudet fra den hyggelige annonsekonsulenten i lokalavisa som ringte deg i går? 

Min anbefaling er NEI. I denne artikkelen vil jeg hjelpe deg med å ta styring på markedsføringen og ikke la tilfeldighetene rå. Jeg vil fortelle deg om erfaringene jeg har gjort meg med å bruke kundecase og prosjekter i markedsføringen. 


Få gratis tips og råd når du skal beskrive prosjekter og det din bedrift har levert.

 

Vis hva du har gjort


Det er mye du kan gjøre for å være synlig, aktuell og attraktiv for både nye kunder og de du har fra før. 


En god base er å ta utgangspunkt i det din bedrift gjør hver dag. Det din bedrift leverer eller produserer, hvordan det hjelper kundene dine, kan du fortelle om på nettsidene til bedriften din og spre i sosiale medier. Husk at en kunde vil gjerne ha mer enn bare selve produktet eller tjenesten hun eller han kjøper. En kunde vil gjerne ha historien bak produktet ditt eller bedriften din.


10 grunner til at historiefortelling som markedsføring virker for alle bedrifter

Vi mener at å fortelle om det din bedrift gjør og leverer er en undervurdert form for markedsføring. Kombinert med betalt fremming og annonsering i sosiale kanaler, som for eksempel Facebook, får du en god markedsføring som virker. 

Om din bedrift leverer materialer til en byggeplass; fortell om bygget som skal reise seg med materialene du har levert! Om din bedrift er en håndverksbedrift, produserer matvarer eller lager andre ting, fortell om det du lager - hvordan du lager det og om de som skal bruke det du har laget. 

Det du kanskje tenker er hverdagslig og trivielt, kan være kjempeinteressant å få vite om av andre.

Men obs, obs! Snu deg 180 grader og se det hele fra kundene sitt perspektiv!

Hva er kundene dine opptatt av?


Det er fort gjort å falle for fristelsen å fortelle om det du selv er opptatt av. Hva du selv synes er spennende og viktig å trekke frem, er ikke nødvendigvis det som er interessant for kundene. 

Tenk gjennom hvem som er kundene dine, hvem som er kundene du vil ha. Se dem for deg. Hva er de opptatt av? Hvilke utfordringer har de? Hvordan kan det du tilbyr hjelpe dem? 

Din digitale superselger


Hvordan komme i gang?


Når du har bestemt deg for hvilke kunder du vil nå og vet hva de er opptatt av, tenk gjennom oppdragene eller det din bedrift har levert den siste tiden. Er dette noe her du kan fortelle om med tekst, bilde eller video på nettsidene og spre i sosiale medier?


Vanskelig å finne på noe å skrive om? 

Tenk hvor gøy det kan være å vise det din bedrift bidrar med hver dag med bilder, tekst eller video! Om det er et bygg, et produkt eller en tjeneste, det er noe med å vise det frem i praksis.


Vær ekte og autentisk


Hvordan skal din bedrift fremstå? Vår anbefaling er å fremstå ekte og autentisk overfor kundene. Ikke pynt på virkeligheten. Vær ærlig. Da blir du troverdig. Det tjener alle på i lengden.

Du kan bruke ekte, realistiske foto. Du kan bruke video. Når alt kommer til alt, handler alt salg om mennesker og relasjoner. 

 

Du må faktisk stikke hodet frem selv og eksponere deg, enten du liker det eller ikke. Ja, det koster å stå opp og ha en stemme på egne eller bedriftens vegne. På den andre siden, når du er stolt av bedriften din og det dere bidrar med, hvorfor skal du ikke fortelle hele verden det? 


Fornøyde kunder som vil fortelle om deg og din bedrift er gull!


prosjekt1-477544-editedHar du fornøyde kunder som er villig til å stille opp i et intervju eller artikkel med navn og bilde, er det gull. Har du fornøyde kunder som går god for deg og din bedrift, har du en unik mulighet til å presentere bedriften ditt i et positivt lys. 

Fornøyde kunder som forteller om dere gir troverdighet og tillit. Husk at tillit er noe du får. Det kan ikke kjøpes eller selges. 


Kundehistorier som gir tillit og salg


En plan er som Google Maps på ukjent sted


Så til konkret arbeid.
Om du bestemmer deg for å teste ut å fortelle historier, storytelling med artikler fra egen bedrift, har vi en anbefaling til:
Start med en plan!

En plan er som Google Maps på et ukjent sted når du skal fra A til B!
En plan kan både være superavansert og kjempeenkel. Det handler i sin enkleste form om:

Hva du vil oppnå,
Hva du må gjøre for å komme dit
Hvordan du skal gjøre det
Hvem skal gjøre det og når

Planen kan du skissere på et ark, du kan bruke en Word, Excel eller bruke andre planleggingsverktøy. Det viktigste er uansett at du får notert deg hva skal gjøre fremover, både på kort og lengre sikt.

Når du legger en plan, får du mer oversikt og kan forberede i god tid. En plan gir deg mer struktur og ikke minst ro i hverdagen. Ikke minst er en god plan ditt beste verktøy for å nå målene du har satt deg.

Som vi pleier å si hos oss i fortellfortell; du tar steg for steg, legger stein på stein, litt hver dag i riktig retning.


Revider planen og lag ny


Og planen hører verken hjemme i en skuff eller i eT “gjemt” og glemt dokument på PCen! La planen leve. Skriv den ut, la den ligge foran deg. Ta bilde av den og legg den på forsiden av telefonen din!

Alle planer trenger jevnlig revisjon. Tar du en gjennomgang av planen med jevne mellomrom og justerer underveis, sikrer du retningen.

Til slutt når du målet du har satt deg!
Da kan du gi deg selv en velfortjent klapp på skuldra - og deretter planlegge videre!


Spre ordet - bildene og videoene


I dag kan det være vanskelig å finne ut av hvilken markedsføring som virker for deg og din bedrift. Tidligere kunne du kanskje annonsere i avisen, og du visste at det ofte virket. Nå må du markedsføre deg der kundene dine er. Kundene dine er stort sett digitale. Her er sosiale medier viktige kanaler, om du liker det eller ikke.

Det viktige her er å markedsføre deg i de kanalene kundene er, og å tilpasse budskap og format til den kanalen. Selv om tiden for å nå ut til veldig mange i sosiale kanaler organisk, det vil si uten å betale for det, ikke glem at “lik og del” fortsatt har en viss effekt. Ikke undervurder verdien av at dine medarbeidere, kunder, venner og familie liker og deler.

Å annonsere på Facebook er fortsatt en rimelig måte å nå potensielle kunder på. Bruk muligheten!


Nettsidene dine er som penger på sparekonto


Se på nettsidene til bedriften din som en konto i banken. For hver artikkel med godt innhold som du legger til, jo større blir verdien. Artikler om prosjektene og leveransene til bedriftene din - som er interessante for kundene dine - er det viktigste innskuddet.

Nettsidene kan bli en hub eller et samlested for godt innhold som presenterer bedriften din for nye kunder. Ikke se bort fra at det er det godt innhold som får kunden til å velge deg fremfor konkurrenten din i “sannhetens øyeblikk” når valget skal tas.

Så må vi ikke glemme Google. Er nettsider og artikler tilpasset Google? Har du brukt ordene og setningene som kundene dine søker etter? Er nettsidene dine ryddige og oversiktlige?


Mål og lær


Mål det du gjør. Følg med og gjør justeringer underveis. Sammenlign med det du har gjort før. Ikke minst, lær av det som var bra og det som ikke fungerte så bra.
La Google Analytics bli din venn og lag deg en rutine på at du er inne og ser jevnlig hvordan det går.

Ta en titt bak Facebook og Instagram-kontoene til bedriftene din. Der finner du flere oversikter over aktiviteten din og hva hvert innlegg har oppnådd.

Måling trenger ikke være mer komplisert enn det. Det viktigste er læringen.

 

Din viktigste markedsføring


Å fortelle om oppdrag og prosjekter som din bedrift har gjort kan altså vise seg å bli din viktigste markedsføring, en god base i markedsføringen av bedriften din.


Vi har samlet noen gode tips og råd når du skal beskrive oppdrag, prosjekter og det du har levert.

Du kan enten lage sakene selv, eller du kan sette den jobben bort til andre. Begge deler kan fungere godt, så lenge sakene blir laget, de spres til kundene dine - både de du har og de du vil ha, og de virker! Det vil si, gir deg nye oppdrag og salg!