Fornøyde kunder og et godt omdømme vil alltid være den beste markedsføringen av bedriften din. Det er fordi fornøyde kunder og et godt omdømme gir tillit, og tillit er en forutsetning for salg. Kundehistorier hvor fornøyde kunder forteller om hvordan din bedrift hjalp dem, er markedsføring med superkrefter!

mobile-light-photography-wheel-profile-food-778442-pxhere.com sm

Foto: Tillit er en forutsetning for salg.

Fornøyde kunder vil gjerne fortelle om den positive opplevelsen de hadde med deg og din bedrift til venner og familie. De vil anbefale din bedrift, og de vil bli trodd med få innvendinger og liten skepsis. Kanskje den positive opplevelsen til og med deles på Facebook, en snap eller på Instagram. Bedre markedsføring får du ikke.

Les mer om din digitale superselger

Er bedriften din i verdensklasse, egentlig?

Du kan gjerne fortelle de mest fantastiske historier om bedriften din, produkter og tjenester på hjemmesiden din og i sosiale medier. Men, det hjelper lite om du selv mener å være i verdensklasse, hvis kundene dine ikke er enige. Det er dessverre også slik at en misfornøyd kunde gjerne forteller om sin uheldige opplevelse til andre.


Markedsførere og selgere, kanskje jobber de i din bedrift, har generelt liten tillit og anses ikke som pålitelige, slik undersøkelsen under fra det digitale markedsføringsselskapet HubSpot (2016) viser: 


Global_jobs_poll_tillit2

 

Derfor vil omtale fra kunder være mer troverdig og tillitvekkende enn når du "skryter" av deg selv.

Nettbasert tillit


En stor del av kjøpsreisen og kjøpsprosessen foregår i dag i digitale kanaler. Kommunikasjonen mellom kjøper og selger bygger på at alle parter kan stole på ukjente aktører, at partene kan vise hverandre tillit - også digitalt. Ikke overraskende, det gjelder like mye på privatmarkedet som proffmarkedet. Tillit har alltid vært fundamentalt i alle former for kjøp og salg. Tillit er ikke noe du har, men noe du gjør deg fortjent til. 


Det tar tid å bygge tillit. I dag velger mange bedrifter å bygge tillit og skape relasjoner med markedsføringsstrategier som content marketing og inbound marketing. Dette er markedsføringsmetoder som tar utgangspunkt i å hjelpe kunden til å ta riktige beslutninger.

Vi bruker gjerne søk i Google for å skaffe oss et best mulig beslutningsgrunnlag når vi skal kjøpe en vare eller tjeneste. Det gjelder både på privat- og proffmarkedet. Allerede i 2014 kunne Google selv slå fast at over 90% av oss bruker aktive søk som en del av kjøpsprosessen i B2B-markedet. (Google/Millward Brown Digital, B2B Path to Purchase Study, 2014).

Det som kundene dine finner om din bedrift og dine produkter når de søker, er avgjørende for om det skapes troverdighet og tillit. Det er hvordan du fremstår på nettsider og i sosiale medier som skaper grunnlaget for et salg.


Derfor er vår anbefaling at du forteller de ekte historiene som gir tillit - og salg på nettsider og i sosiale medier.


Den beste markedsføringen er et godt rykte


Sentralt i arbeidet med å skape tillit og et godt omdømme er historier og omtale fra andre kunder. Det gir stor tiltro til din bedrift og det du leverer.


Derfor er det er lett å bli betenkt når Dagens Næringsliv i sommer skrev om en voksende global industri av falske brukeranmeldelser og ratinger.
 
I artikkelen beskriver DN hvordan brukeranmeldelser enkelt kan kjøpes på internett fra frilansere i lavkostland og såkalte “ryktehåndteringsfirma”. Det svekker troverdigheten til tjenester som har spesialisert seg på omtaler, stjerner og terningkast.

Warren Buffet, amerikansk investor som er kjent for sin nøkternhet og sine gode investeringer sier det slik:

It takes 20 years to build a reputation 
and five minutes to ruin it. 

Lenge før vi hadde sosiale kanaler, før vi hadde det skrevne ord, var “jungeltelegrafen” og samtaler mellom mennesker måten informasjon ble delt på. Slik ble også rykter skapt, både gode og dårlige.
Slik er det fortsatt. Metodene er nok forskjellige, men vi deler historier om produkter. Vi gir omtale, terningkast, ratinger og stjerner ut fra egne erfaringer.

Måten vi deler på har endret seg radikalt, rekkevidden er blitt global, og alle har fått tilgang på alt. Det gir mange muligheter for deg som skal markedsføre bedriften din.

Tillit og troverdighet kan ikke kjøpes


At du er til å stole på, må du vise i praksis. Det kan du gjøre ved å fortelle om bedriften din, varene og tjenestene du selger på en troverdig måte. Ekte historier om ekte mennesker gir verdi, energi og mye positivitet.

Kundene dine - både de du har og de du ønsker deg, vil høre om det du skaper, om hva du lykkes med og hva du strever med. Du kan formidle ærlighet og historier om den tunge veien til målet. Du kan fortelle om forsøkene som ikke gikk som du hadde tenkt, om forventningene og om hva som skal til for å aldri gi opp.

Fortell det slik det er, og du får den tilliten du fortjener. Slik tiltrekker du deg nye kunder og beholder de du allerede har. For tillit gir salg.

Kontakt oss for en prat