John Lewis faximile
Hvert år i november kommer en ny, og mange av oss følger spent med på hvilken historie som fortelles og vil røre oss i år. Jeg snakker om reklamefilmen som den engelske butikkjeden John Lewis lager hver jul. Filmene, som for oss som lever av og for å formidle gode historier, alltid er en stor kilde til inspirasjon.


Også i år klarer butikkjeden det kunststykket å fortelle om barndommens juleminner slik at det kjennes langt inn i hjerteroten. Faktisk har de klart det i hele 11 år, og filmene blir bare bedre og bedre.


Det er godt gjort å formidle den gyldne julefølelsen gang på gang, selv om dette er ren reklame. Julefilmene fra John Lewis spiller åpenbart på følelser, og er laget for å få kundene til å kjøpe. 

Om reklamefilmene fra John Lewis på Wikipedia


“Your song” - vår gave


I år er det filmen “the boy and the piano” som sørger for at den nostalgiske julefølelsen blir værende i oss lenge. Vi får være med Sir Elton Johns reise ved pianoet, fra han var en liten gutt og til der han er nå som 71-åring. Budskapet i årets film er at noen gaver er mer enn en gave. Pianoet Elton John fikk i julegave som liten, ble en gave til alle oss andre også. Filmen er vakkert tonesatt av den kanskje mest populære sangen han har laget; “Your Song”.


Vi elsker Sir Elton John, hvem gjør ikke det, men vi elsker også denne kraftfulle historien som blir formidlet. Reklame blir rett og slett ikke bedre.

 

Gode historier skal fortelles


For ja, vi må minne oss selv på at dette er reklame. Vakre detaljer og minnerik musikk spiller på følelser og gamle minner om jul. Vi drømmer oss bort i visuelle bilder, mens vi tenker på vår egen julefeiring.

Ekte historier er godt innhold


I 2015 var budskapet til John Lewis å vise noen at du bryr deg, fortalt gjennom historien “the man on the moon”. Det var den historien som førte til at vår hjemlige popstjerne Aurora Aksnes slo gjennom internasjonalt med musikken til filmen, en coverversjon av Oasis sin “Half the World Away”. Mange av coverlåtene som er brukt i filmene opp gjennom årene, har i tillegg klatret høyt på spillelistene i England. Kombinasjonen film og musikk virker.

En annen John Lewis julefilmentusiast har samlet alle filmene fra 2007 til i dag, se filmene


John Lewis har knekt koden. Vi kjenner det helt inn i hjerterota, og det er så spekulativt at vi tar oss i å ønske at det var vi som var historiefortellerne. Men de er tilgitt, for vi ble inspirert og engasjert til å fortelle enda bedre historier for kundene våre.


Se 10 grunner til at historiefortelling som markedsføring virker for alle bedrifter


Det som betyr noe


For oss er alle kunder en “John Lewis”, som vil fortelle om det ekte, det som egentlig betyr noe, det som ligger bak det kommersielle og salget. Vi ønsker å treffe “nerven”. God reklame skal nemlig engasjere, og gode historier skal fortelles. 


Vil du la oss fortelle din historie? 

SNAKK MED OSS 

 Få vår e-bok med tips til godt innhold til nettsider og sosiale medier