Ikke la godt og meningsfylt innhold på nettsider og i sosiale medier bli salderingsposten når hvis du ønsker å spare bedriften din for kostnader i usikre tider. Vårt råd er å heller gjøre motsatt; å investere i markedstiltak som gir langsiktig effekt. Godt innhold i digitale kanaler bygger både merkevare og relasjoner til kundene.
Avstandsåret 2020
Vi har lagt bak oss et spesielt år, og går en vinter med fortsatt hyppig håndvask og smittevern i sikte. Vi har måttet endre adferden vår på mange områder siden i vår. På kort tid ble mange av oss heldigitale med møter og tilogmed middagsselskaper på Teams. Take away erstattet restaurantbesøk en periode, vi deltok på digitale konserter, og fikk bragt varer hjem etter å ha handlet trygt på nettet fra lokale butikker. Kanskje er du en av mange som har gått til innkjøp av hengekøye i sommer, eller vært på ferie på nye steder - i Norge?
Undersøkelser viser at vi tilsynelatende har endret matvanene etter korona, vi kjøper mindre mat på farten, og vi baker mer.
Er du av dem som har kastet deg på baketrenden de siste månedene - og har fortsatt med det?
Det er betimelig å tenke på at kanskje kundene dine også har forandret seg? Er behovet for varene og tjenestene du tilbur annerledes enn før, og hva forventer de av deg og din bedrift som de ikke gjorde før? Hvordan kan du investere i god og langsiktig kommunikasjon med kundene dine som gir deg salg i dagens situasjon preget av usikkerhet?
Vi har endret oss
Det grunnleggende i alt markedsarbeid er å kjenne kunden godt. Det er når du kjenner kundene dine at du kan legge opp markedskommunikasjonen slik at du treffer og du får solgt det du tilbyr. Hva er kundene dine opptatt av? Hva lurer de på om din bransje? Hvordan hjelper dine varer og tjenester kunden? Hvordan brukes det, og hva sier andre kunder?
Det er under kriser at store endringer tvinger seg frem på kort tid. Tenker kundene dine på samme måte som før? Har dine kunder blitt vant til å kjøpe varer og tjenester på en annen måte enn før? Har kundene dine fått nye vaner som påvirker forventningene til din bedrift? Hva gjør konkurrentene dine, eller har det kommet nye aktører på banen som dekker behovene til kundene dine med helt andre varer og tjenester? Enten du jobber med profesjonelle kunder, B2B, eller privatkunder B2C, er dette en nødvendig øvelse i disse dager.
Hvis svaret er ja, anbefaler vi at du kartlegger kundene du ønsker å ha i fremtiden, og ser om det er tilpasninger du kan gjøre for å møte behovet de har på en bedre måte. Hva skal i tilfelle til? Passer måten du markedsfører deg på?
List opp tiltakene, prioriter og planlegg dem, og du får en enkel tiltaksplan som det er overkommelig å ta fatt på.
Mange av oss har oppdaget gleden med å bo i telt denne sommeren, hvor vi dro på "staycation" i nærområdet, eller dro på Norgesferie.
Hva skal du fylle nettsider og sosiale medier med?
Stikkordene her er godt innhold.
Godt innhold er budskap, tekst, bilder, video og annet, som er tilpasset kundene dine, som bygger relasjoner og tillit til bedriften slik at de vil handle hos deg. For du vil helst handle hos noen du stoler på og kjenner til? Godt innhold på nettsider og i sosiale medier gir kundene svar på det de lurer på, og du gir verdi til dem.
Ofte møter vi bedrifter som tilbyr teknisk kompliserte produkter eller tjenester som krever gode beskrivelser. Med godt innhold forbereder du også kunden på et fremtidig salg.
Godt innhold drar trafikk til nettsidene dine gjennom søkemotorer. Godt innhold bygger merkevare og styrker relasjonene til bedriften din, slik at de velger å kjøpe varer og tjenester av deg, fremfor konkurrenten din. Så enkelt, og så vanskelig.
Hva er storytelling for bedrifter?
Du trenger godt innhold i digitale kanaler hele tiden
Godt innhold er noe du trenger hele tiden. Men, for å si det litt overflatisk: Det er nok av unyttig innhold der ute. Det er fort gjort å gå i fella og publisere irrelevant innhold på nettsider og i sosiale medier. Derfor trenger vi en plan for innholdet - artikler, tekster, foto, illustrasjoner og video som er tilpasset kundene dine. Eller, slik vi ser det, en markedsplan hvor godt innhold inngår.
Med en god plan for hvilket innhold du trenger, og i hvilke kanaler din bedrift bør være synlig i, kan du lage en innholds- og publiseringsplan som gir kontinuitet og substans. Med en innholds- og publiseringsplan blir din bedrift hele tiden synlig og aktuell, og ikke bare synlig sporadisk med tilfeldige og lite gjennomtenkte budskap. Det gir resultater.
Les mer om å bygge merkevare med storytelling
Verktøy? Du kommer langt med et regneark med datoer, type innhold, kanaler og hvem gjør hva.
Søkemotorer
De aller fleste kjøp, både B2B og B2C, starter med søk på nettet, enten fra PCen eller tfra mobilen. Derfor bør du ha nettsider som er optimalisert for søkemotorer, som Google. Kort beskrevet; de ordene kundene bruker når de søker, må de finne igjen i innholdet på nettsidene dine. Pass på å bruke ordene som kundene bruker når de søker i tekster og annet.
Når kundene forhåpentligvis ledes til din bedrift gjennom et søk på nettet, må siden de kommer til også oppleves som bra, og svare på det hun eller han lurer på. Det er en god investering å sette seg inn i hvordan dine nettsider fungerer, og hvordan sidene kan optimaliseres for søkemotorer.
Smarte og overveide valg
For mange bedrifter har fremtiden blitt ekstra usikker i år. Kanskje må du vurdere å kutte kostnader fremover, slik også vi gjør for vår lille bedrift. Usikkerhet kan gjøre at mange kunder uteblir eller avventer, forståelig nok. Samtidig tar kundene smartere og mer overveide valg enn før.
Vår beste anbefaling nå er å passe på at du kutter de riktige kostnadene, og heller vurderer å investerer kroner i tiltak som gir effekt, også på sikt.