Et nytt år gir nye muligheter til å forandre og forbedre deg på det personlige plan, som å trene mer, spise sunnere, bruke mindre tid foran skjerm og smile mer :) Mens vanlige nyttårsforsetter kan ha en lei tendens til å floppe, vil våre 5 markedsføringstips for 2019 i denne artikkelen vare og vare.2 0 1 9 ny-1


2019 kan bli året da du tar nye grep og gir markedsføringen av bedriften din et skikkelig løft. Virker markedsføringen du gjør i dag godt nok? Opplever du at du henger etter eller er usikker på hvordan din bedrift fremstår? Når du kundene dine i de kanalene de orienterer seg?

Les om din digitale superselger


Vi kan reflektere over hvorfor så mange av oss setter oss mål og skal forbedre oss i starten på et nytt år, når vi kan gjøre endringer når som helst! Hver uke, hver dag og egentlig hvert øyeblikk kan bli en ny start.


Joda, et nytt år er en åpenbar milepæl, en frisk start på noe nytt. Foran oss har vi en splitter ny januar og et nytt år som et blankt ark. En ny måned og et nytt år som det er opp til oss selv å fylle med mål og det som gir mening. Tipsene til hvordan du kan løfte markedsføringen i 2019, kan du begynne med når som helst.

Les våre tanker om markedsavdelingen

Hvordan vi sjekker ut mulighetene når vi skal kjøpe varer og tjenester har endret seg veldig mye de siste årene. Markedsføringen du gjorde tidligere, virker kanskje ikke så godt lenger. Hvordan markedsføre bedriften din fremover?

Les om innhold som selger

Her er våre 5 beste tips for å løfte markedsføringen av bedriften din i 2019.


1) Lær deg nye ting


Verden endrer seg, og den endrer seg raskt. Gamle sannheter gjelder ikke lenger. Tiden da vi var “ferdig utdannet” er definitivt over. Den beste gaven du kan gi deg selv i 2019 er å sette av tid til å lære deg nye ting. Oppdater deg. Nye produkter og løsninger, nytt tankegods innenfor din bransje og ditt fag. Er du bedriftseier eller jobber med markedsføring og salg er det mye å hente på å sette seg inn i nye markedskanaler og nye markedsføringsformer. 

Det som er veldig bra nå, er at aldri før har det vært så enkelt å holde seg oppdatert. Det finnes utallige fagblogger, videoer og podcasts som kan hjelpe deg.


Vi i fortellfortell mener at det er like viktig å sette av tid til å lære seg nye ting, som det er å sette av tid til trening og spise sunt. Et hode i toppform gir deg like mye glede som en kropp som fungerer.


Like viktig som å lære seg nye ting, er å lære av det du har gjort og gjør. Hva fungerer? Hva fungerer ikke, og hvorfor?
Husk at alt er vanskelig, før du har lært det!


2) Vær synlig i digitale kanaler med godt innhold


Hold nettsidene og sosiale kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn levende med interessante artikler og innhold som hjelper kundene til å velge nettopp din bedrift.


Når du planlegger markedsføringen av bedriften din i 2019, la produksjon av godt innhold inngå i planene. Hva spør kundene etter? Hvilken informasjon trenger kundene om produktene og tjeneste dine? Hva sier andre kunder dere har? Slike aktuelle saker og artikler på nettsidene dine gjør at kundene vet hvorfor de skal velge varer eller tjenester fra din bedrift, fremfor konkurrentene dine.


Å fortelle om leveranser, prosjekter, det bedriften din gjør og har levert, er godt innhold på nettsidene dine, og kan bli din beste markedsføring. Vel og merke når kundene sitt behov for informasjon er satt i fokus. Vi mennesker elsker historier. Å fortelle historiene bak bedriften din og de som har valgt å jobbe der, er også godt innhold.

Godt innhold på nettsidene kan du spre og markedsføre i sosiale medier. Her kommer vi ikke forbi Facebook som er den desidert største markedskanalen i dag. Med annonsering på Facebook har du i dag svært gode måter å treffe målgruppene du vil nå til en relativt billig penge.


Historiefortelling er markedsføring som virker


Derfor er et av våre beste råd for 2019 å lage en markedsplan hvor også innholdsproduksjon med tilhørende spredning i sosiale medier inngår.


3) Hvem er drømmekunden din?


Vi gjentar det til det kjedsommelige: Sørg for å vite hvem som er dine drømmekunder. Ikke bare stilling, rolle, kjønn eller alder, men selve mennesket. Hva er hun eller han opptatt av? Hvilke utfordringer har de?


Skal du treffe alle og enhver med markedsføringsbudskapene dine, er det fort gjort at den spenner for vidt og blir for generell. Da treffer du ingen. Den tiden og de pengene kunne du spart på å gjøre en skikkelig jobb på å rette deg spesikfikt mot disse kundetypene, også kalt personas. Alle vil bli sett og forstått.


Sett deg også inn i kundenes kjøpsreise, fra de er i en søkefase, til de vurderer ulike alternativer og til de gjør sitt valg. Ikke undervurder viktigheten av å holde kundene du har fra før fornøyde og glade. En fornøyd kunde forteller gjerne om sine erfaringer med din bedrift, både de gode og dårlige.

Kundehistorier som gir tillit og salg


4) Hjelp kundene, ikke plag dem!


Hvordan kan du og din bedrift med deres kunnskaper hjelpe potensielle kunder?
Kjeder du dem rundt deg med mer eller mindre intetsigende “reklamebudskap” som ikke tilfører kundene dine noe?
Reklametretthet kan vi ikke overse. Derfor, tenk mer på hvordan du kan bidra til å hjelpe kundene i sin situasjon, fremfor å fortelle dem at de skal kjøpe ditt produkt. Sett deg i kundens sted!


Svært selgende adferd og pågående salgsbudskap kan oppleves som “turn off” og mot sin hensikt av stadig flere. Å hjelpe kundene frem til å ta sin beslutning er bedre for alle. Det inngår i det vi beskriver som “inbound filosofi”.


5) Ikke glem nettsidene dine


Vi får av og til spørsmål om en bedrift i det hele tatt trenger nettsider i dag. Til det er svaret ubetinget JA!


De aller fleste kjøp av en viss verdi eller kompleksitet starter med et søk på nettet. Finner kundene deg når hun eller han søker?
Og hvordan ser det i tilfelle ut “hjemme hos deg” på nettsidene dine?


Er nettsidene representative for hvordan du vil at bedriften skal fremstå? Gjør nettsidene dine jobben som din 24/7 selger og gir deg leads og kunder?

Kanskje er du aktiv i sosiale kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn, men “glemmer av” at det må være liv på nettsidene til bedriften din, slik at den som besøker nettsidene dine opplever at sidene ligger brakk?

Fungerer nettsidene dine like godt på mobilen? Et søk fra en mobiltelefon er gjerne nærmere et kjøp enn søk fra PC eller nettbrett.


Det er elementært, men vi tar det med likevel - pass på at informasjonen er oppdatert. Adresse, medarbeidere, telefonnumre, bilder.

Et godt tips for nettsider er å “leke” kunde fra tid til annen, og klikke seg gjennom nettsidene for å sikre at nettsidene fungerer slik de skal. Få gjerne noen utenom bedriften din til å se gjennom nettsidene med nye øyne. Oppdater det som ikke fungerer. Luk ut skrivefeil, fiks døde lenker.


Sett deg inn i Google Analytics for å se hvordan trafikken utvikler seg. Hvilke sider er mest populære? Hvilke sider besøkes mindre og hvorfor?
Det ligger enormt mye læring i dette.


Google lanserte på høsten 2018 et nytt analyseverktøy (beta) som måler hvor godt nettsidene til en bedrift fungerer. Ta testen og se hvordan du kommer ut. Gjør forbedringer og mål på nytt. Ta en titt

Les e-boken vår  om å få nye kunder med godt  innhold på nettsidene dine og i sosiale medier.