Det er en jungel av markedsføringskanaler, og vanskelig å vite hvilken markedsføring som virker godt for en bedrift i dag. Du kan også fortsette å gjøre det du alltid har gjort, selv om det kanskje ikke virker så godt lenger. Men, det finnes en type markedsføring som virker for alle bedrifter; å fortelle ekte og autentiske historier rettet mot dem du vil nå. 

content marketing og storytelling som markedsføring virker for alle bedrifter.

Spørsmål jeg ofte får fra bedrifter er hvilke markedsføringskanaler jeg anbefaler, hvilken markedsføring som jeg mener fungerer best for deres bedrift. Som markedssjefen jeg møtte forrige uke som vurderte å rykke inn en helsides annonse i et fagblad. Eller gründeren som sendte meg en melding på chat om det var smart å bruke hele markedsbudsjettet på Facebook-annonsering. Begge var usikre på hva som er den beste måten å bruke et begrenset markedsføringsbudsjett på i dag. 

Jeg blir så glad hver gang jeg får spørsmålet, fordi da kan jeg snakke om noe av det mest spennende og virkningsfulle markedsføringen jeg vet: Om storytelling, content marketing, og inbound filosofi.

Hva er storytelling


Historiefortelling, storytelling, content marketing, og innholdsmarkedsføring - kjært barn har mange navn - er å fortelle ekte historier fra din bedrift på en måte som begeistrer og engasjerer kundene dine. Storytelling beskrives også som en egen kunstform. 

 

Med storytelling kombinerer vi fakta med fortellerteknikk for å kommunisere og bygge relasjoner med kundene dine. Til det bruker vi gjerne digitale kanaler som nettsider og sosiale medier.


Referral Candy beskriver storytelling slik:

Hva_er_storytelling_og_hva_er_ikke_storytelling-illustrasjon_referral_candy

Se hele artikkelen om storytelling til Referral Candy her


Hvorfor storytelling virker

Vi mennesker elsker historier fordi historier appellerer til følelsene våre. Det som faktisk skjer, er ren kjemi i hjernene våre, noe denne videoen fra Michael Naray beskriver.

 

Storytelling for bedrifter handler om å skape følelser, som igjen bygger relasjoner med kundene. Historier gjør det enklere å huske et budskap fra din bedrift.

 

Vi i fortellfortell er opptatt av å hjelpe kundene og tilføre verdi med historiene som vi forteller for kundene våre, og historiene vi forteller selv. Vi ønsker ikke å "plage" kundene med pushy salgsbudskap. Det er det vi kaller inbound filosofi.


Historier skapes hele tiden - fortell om dem!


Storytelling som markedsføring passer for alle bedrifter, uansett størrelse, hva bedriften driver med, om bedriften jobber på privat- eller proffmarkedet, er nystartet eller har drevet i mange år.


Den beste markedsføringen er å fortelle om hva din bedrift har levert eller gjort


Hver dag skapes små og store historier om fornøyde kunder, gode løsninger, gjennomførte prosjekter og solid håndverk. Også i din bedrift. Disse historiene kan du fortelle til nye kunder og kundene du har i digitale kanaler som nettsider og sosiale medier.

Les om ekte historier som er godt innhold på nettsider og sosiale medier

Her er ti grunner til hvorfor jeg mener at storytelling og content marketing er smart markedsføring:


Grunn nr. 1: Historier vekker følelser

Å fortelle historier er noe av det mest kraftfulle vi gjør, fordi historier får oss til å føle. Når vi føler, husker vi bedre. Følelser får oss til å ta standpunkt for eller mot noe, får oss til å gjøre noe, til å reagere.
Historiefortelling hjelper oss med å lære, også av det som er gjort tidligere, også av andre enn oss selv. Historiene hjelper oss med å bygge egen identitet og å finne vår egen plass i storsamfunnet. Vi mennesker elsker rett og slett fortellinger!


Det som faktisk skjer, er at kjemiske forbindelser som overfører nerveimpulser fra en nervecelle til en annen i hjernen, frigjøres sammen med hormoner. Å fortelle historier kan til og med sammenlignes med cocktailen av hormoner som frigjøres når vi forelsker oss. Hvem har ikke opplevd å tillegge den utkårede en rekke positive kvaliteter i forelskelsens rus. Kvaliteter som kanskje ikke objektivt sett er til stede.


Nå skal det godt gjøres å få kundene til å blir forelsket i bedriften din. Men, å fortelle historier fra din bedrift gjør det mulig å vekke positive følelser rundt både bedriften, det du står for og tror på og det du leverer. Det skaper i neste omgang tillit, som er en forutsetning for et salg.

Les om historiefortelling som trigger kjærlighetshormonet fra Inbound 2018-konferansen i Boston

Storytelling og content marketing vekker følelser.

 

Grunn nr. 2: Historiefortelling gir merverdi

 

Når en kunde skal kjøpe en vare eller tjeneste, elsker hun eller han historier som gir verdi til produktet. Storytelling tilfører merverdi til selve produktet eller tjenesten du selger. Dette gjelder både også B2B hvor kjøperen er profesjonell.

 

Gode historier gjør at din bedrift blir funnet ved søk i Google. Allerede i 2015 viste tall fra Google at Google-søk er en svært viktig del av B2B-kjøp.


Nye produkter, nye løsninger og hvordan dette hjalp kundene dine, fornøyde kunder, hvordan produktene virker, tips og råd, trender og nyheter fra din bransje, prosjekter din bedrift har gjennomført. Listen over historier å fortelle fra din bedrift er uendelig.

Les e-boken vår  om å få nye kunder med godt  innhold på nettsidene dine og i sosiale medier.


En bedrift som kundene har positive følelser til, har et betydelig konkurransefortrinn og større sjanse for å bli valgt.

Les om din digitale superselger som jobber for din bedrift 24/7

 

Grunn nr. 3: Skaper relasjoner til kundene

 

Historiefortelling gjør det mulig å skape en relasjon mellom din bedrift og kundene - både nye, og de du har fra før. Med historier blir ikke din bedrift et ubeskrevet blad, og kundene kan forholde seg til det du tilbyr på en positiv måte.


Vår sterke anbefaling er å sette seg nøye inn i hvem kundene du vil ha er. Med god innsikt i hvem kundene dine er og situasjonen de befinner seg i, kan du bli enda mer treffsikker i markedsføringen med gode budskap. Det skaper bedre og sterkere relasjoner.

Storytelling og content marketing skaper tillit og relasjoner

Grunn nr. 4: Relasjoner gir tillit

Storytelling i digitale kanaler gjør det mulig for mange potensielle kunder å få en relasjon til bedriften din, varene og tjenestene dine. Og det uten at du har møtt dem ansikt til ansikt. Gjennom relasjoner skaper du tillit, som er en forutsetning for salg. Ingen handler hos noen de ikke stoler på.

Med storytelling tiltrekker du deg kundene du vil ha.
Driver du oppsøkende salg, slipper du å ta "cold calls", altså ringe til noen som aldri har hørt om deg før. Å ringe noen som har vist interesse for dine varer og tjenester i digitale kanaler, er en totalt annen opplevelse for en B2B-selger!

Les om tillit som forutsetning for salg

Grunn nr. 5: Autentiske historier gir troverdighet

 

Fortell ekte historier som kundene dine kan tro på.
Autentiske historier gir troverdighet, tillit og tiltrekker seg kunder.

 

Grunn nr. 6: Forklarer hvorfor du er bedre enn konkurrentene dine!

Din bedrift er unik. Storytelling og content marketing hjelper deg med å fortelle hva som er unikt med din bedrift og hvorfor. Da kan kundene forstå bedriften din bedre.
Du kan “pakke inn” salgsargumenter i historier, som gjør det du leverer mye enklere å forstå.

Du kan fortelle historiene fra din bedrift slik at du fremstår som et bedre alternativ og et bedre valg enn konkurrentene dine.

Grunn nr. 7: Skaper gode assosiasjoner

Fortellinger gir assosiasjoner, både gode og mindre gode.
Du vil jo helst at kundene skal forbinde din bedrift med noe positivt. Du kan fortelle historiene fra din bedrift slik at de gir assosiasjonene du ønsker at de skal få.

Grunn nr. 8: Gir merverdi til merkevaren og logoen din

 

Å fortelle historier bygger opp merkevaren din. Med storytelling kan du gi mening og liv til firmalogoen.

Å dele historiene i digitale og sosiale kanaler gjør at du kan nå mange mennesker. Da kan du bli husket og valgt.

Synes du det er vanskelig å finne saker å fortelle om på nettsidene eller i sosiale medier?

Grunn nr. 9: Du får eller beholder de beste folkene

Når du bruker historier fra din bedrift i markedsføringen, vil det bidra til stolthet og motivasjon hos medarbeiderne dine. Arbeidsglede er lønnsomt!

Historiefortelling kan også bidra til at din bedrift fremstår på en så attraktiv måte, at de beste folkene vil jobbe sammen med deg. Enten som ansatt i bedriften, eller som samarbeidspartner tilknyttet bedriften din på andre måter.

Storytelling tiltrekker de beste folkene

 

Grunn nr. 10: Du får mye for pengene

 
Å lage kvalitetsinnhold som kundene trenger og liker er perfekt å dele i digitale kanaler som nettsider og sosiale medier. Kvalitetsinnhold kan lages i mange versjoner, tilpasset ulike sosiale kanaler som Facebook, Instagram, Instagram og andre kanaler.


Gode historier og innhold som er publisert på nettsidene til bedriften din hjelper bedriften din til å bli funnet ved søk i søkemotorer i årevis. Det er som å sette penger i banken eller i fond, hvor verdien vokser dag for dag.
Til sammenligning vil en banner- eller avisannonse, eller en annonse på Facebook forsvinne straks annonseperioden er over.

Når godt innhold i digitale kanaler inngår i markedsplanen til bedriften din, gir det gode markedsføringsresultater til forholdsvis lave kostnader.



Mitt beste råd: Ikke la annonseselgeren være markedssjefen din

 
La ikke annonseselgeren som ringte deg her om dagen være markedssjefen din, selv ikke om han eller hun har et supertilbud til din bedrift.

Mitt beste råd er å ta styringen selv ved å tenke gjennom hvilke kunder du vil nå, hvordan du kan fortelle historier som gjør din bedrift unik, hvordan du kan hjelpe kundene, hvordan du kan tilføre verdi, og hvordan du kan gjøre din bedrift mer attraktiv enn konkurrentene.


Du vil bli overrasket over hvor mye du har å fortelle om. Og kundene vil elske det!

Få vår e-bok med tips til godt innhold til nettsider og sosiale medier

Aktuelt for din bedrift? Kontakt oss for en prat :)

Denne artikkelen ble først publisert i september 2018, og oppdatert 18. februar 2019.