Ta-frem-din-indre-Annifrid-Agneta-Benny-Bjørn-blogg-fortellfortell-1600x1200

Hvor stor del av deg selv er du bekvem med å vise frem, og hvor personlig tør du være når du skal markedsføre bedriften din?

Om du tenker at ABBAs tilbakekomst tidligere i september var verd noen gledestårer eller ikke, mener jeg at vi alle kan bli inspirert av de fire ABBA-ene når vi skal markedsføre oss.

For oss som vokste opp med ABBA på 70- og 80-tallet var nyheten om helt nye sanger, nytt album og stort show, riktignok med avatarer, rett og slett wow! Og de to første sangene de slapp i september hørtes ut som ABBA. Som om de bare hadde fortsatt å lage ABBA-sanger nøyaktig der de slapp i 198, samme harmonier, samme ABBA sound, men så absolutt en 2021-versjon.

Soundtracket til en barndom

ABBA er soundtracket til ikke bare min barndom. Fra det øyeblikket min mor introduserte ABBA for meg i 1974 som vinnere av Melodi Grand Prix har sanger som Waterloo, SOS, When I Kissed the Teacher, Dancing Queen og The name of the Game fulgt meg. Venninnen min og jeg “lekte ABBA” og sto rygg mot rygg med hårbørster som mikrofon og ABBA-moves.

Abba-avisutklipp-fortellfortell-blogg-1600x1200

Abba skapte avisoverskrifter, og gjør det fortsatt. Tenk om sosiale medier hadde vært funnet opp dag?

Men. Så kunne vi lese om skilsmissene. Om Agnetha som syntes det var vanskelig å reise, og heller ville være mer privat og hjemme med barna. Hadde sosiale medier vært oppfunnet hadde vi nok fått med oss mer enn avisoppslagene. Oppløsningen av ABBA var et faktum, og det ble stille. Joda, ABBA-gutta lagde Chess. Agnetha og Annifrid hadde et par soloalbum hver, det ble Mamma Mia film og musical. Det ble stille fra ABBA, helt til i høst.

Når du blir merkevaren din

Så kan du spørre hva som er koblingen mellom ABBA og en bedrift, din bedrift?
Her kommer det! ABBA er et ekstremt eksempel på at du ER jobben din. At du defineres som person ut fra hva det du jobber med. At du ER det du lever av, at du knyttes til bedriften du jobber i.

Min påstand er at vi ikke ville hatt et så sterkt forhold til ABBA, eller andre superstjerner, om det ikke var for at bandmedlemmene deler så mye av seg selv med oss andre. Bilder fra turnéer, på innspilling, på konserter, og sammen med familien. ABBA fortalte om hvorfor de lagde hver låt, og hva sangene betydde for dem.

Abba-sko-fortellfortell-blogg-1600x1200

Tenk som en rockestjerne, og tør å "gutse" litt.

Tenk som en rockestjerne!

Med samme tankesett, men litt mer moderat enn ABBA, kan du også bygge opp merkevaren til bedriften din.

Du kan fortelle om hva din bedrift, hvorfor dere gjør som dere gjør, beskrive hvordan, og vise frem hvem som gjør det. Det du skal fortelle trenger ikke være så unikt og spesielt. Tvert imot kan det du skal fortelle være nokså hverdagslig, og kanskje en selvfølge for deg. Det som er en selvfølge for deg, kan være nyttig informasjon for en kunde. I bunn og grunn handler det om at det du forteller er ekte og at det tilfører verdi.

“Tenk som en rockestjerne” er en bok som trendanalytiker og forfatter Ståle Økland og fotograf Paal Audestad skrev for 8 år siden. Duoen følger flere rockeband i to år for å finne ut hvordan rockestjerner tenker, og hva vi kan lære av dem for å få suksess i egen bedrift. Det handler om å tro på seg selv og produktet sitt. Om å gå inn for oppgaven med at din bedrift skal lykkes i markedet med hud og hår, om å tørre å "gutse" litt.

I markedsføringen handler det også om å tørre å by på seg selv og sin person, selv om det kan være ubekvemt i starten. Det handler om å ikke dukke for mye ned i hva “andre” måtte synes om det du gjør. Noen vil elske det, andre vil hate det, sånn er det bare. Sammenligningen med å tenke som en rockestjerne, som ABBA, og å markedsføre seg er høyst relevant.

Tør-å-by-på-deg-selv-storytelling-fortellfortell-blogg-foto-iStock-1600x1200
Tør du og kollegene dine å være "stjerner"?

Tilfør verdi og engasjér

Bare så det er sagt. Hver gang jeg, Rita, poster et bilde av meg selv eller en tekst i i sosiale medier, blogg og lignende i jobbsammenheng, så koster det meg noe å gjøre det. Det er jo mest behagelig å la være, ikke sant?
Men, så vet jeg at Sjansen for at du handler hos noen du stoler på og føler at du “kjenner” litt, er større. Jeg er glad i jobben min og vil at bedriften skal lykkes. Derfor gjør jeg det likevel.

I mitt perspektiv handler det om hvordan du kan bygge merkevare med storytelling. Om å iscenesette bedriften din med deg og dine ansatte som stjerner. Det virker! Men OBS OBS! Det må ha en verdi for kundene dine, både dem du har i dag, og nye. La dine medarbeidere være stjerner og vise hva som er bra med produktene og tjenestene dere tilbyr, eller du kan gjøre det selv. Vis frem hverdagen i bedriften, men pass på at det tilfører verdi. Selvopptatthet er lite kledelig, også for bedrifter.

Nå er det bare å glede seg til nye ABBA-sanger og kanskje en storslagen konsertopplevelse med ABBA-avatarer i London i 2022. Og jeg gleder meg til å se og lage historier fra enda flere bedrifter.

“Rock On”

...var forfatteren av "Tenk som en rockestjerne" sin personlige hilsen til meg i boka, og jeg sender den videre til deg og din bedrift!

Ta gjerne kontakt med oss for en digital kaffeprat om merkevarebygging og storytelling!

 

Ta en digital kaffeprat med oss!