fortelfortell_kontor_der_vi_er_Tranøy_Edvardas_hus

Vi er inne i uke tre i disse høyst uvanlige tider. Hverdagen vår er helt annerledes enn vi noen gang kunne forestille oss. Næringslivet har bremset opp, mange er permitterte, mange sitter på hjemmekontor, barna har hjemmeskole, og påskehøytiden blir annerledes. Mange spør oss om hvordan kommunisere med kundene nå, og om det er smart å markedsføre seg i det hele tatt. Her er fem tips til hvordan og hva du kan kommunisere til kundene dine.

1) Nå er det liv og helse som gjelder


Tenk på hvor fokuset til kundene dine er nå.
Vi har alle bekymringer i disse dager om alt fra økonomiske bekymringer, permitteringer, til om familie og venner blir syke. Kanskje bekymring for å bli syk selv. Ta hensyn til det.

Vi anbefaler å gå gjennom markedsføringen du har gående på facebook og Google, nettaviser, papiraviser og annet. Du har sikkert opplevd å se annonser den siste uken som oppleves som malplasserte eller i verste fall upassende i denne situasjonen. Det er fort gjort å trå feil og din bedrift kan fremstå på en uheldig måte. Derfor, ta bort det som ikke passer nå. I disse dager er hvordan du kommuniserer viktigere enn hva du kommuniserer.


2) Fortell kundene dine at du fortsatt finnes og hvordan din bedrift håndterer korona-krisen


Selv om tidene er usikre og dagliglivet slik vi kjente det på mange måter har stoppet opp, fortell at din bedrift finnes og hvordan du og din bedrift forholder seg til situasjonen. Vis at du bryr deg om både ansatte og kunders ve og vel. Vis at du forstår situasjonen. Kommuniser dette til kundene dine, og publiser i sosiale medier og nettsidene til bedriften din. Det bygger tillit og troverdighet.


3) Hva kan du fortsatt levere?


Alt har ikke stoppet opp fullstendig. Nå som det første sjokket har begynt å legge seg, sitter det mange på diverse hjemmekontor og vanlige kontorer som kanskje har behov for dine varer og tjenester, men kanskje på en annen måte. Mange sitter hjemme eller er på jobb for å holde hjulene i gang. Gå gjennom det din bedrift leverer, er det noe dere fortsatt kan levere i denne situasjonen?

Kanskje kan din bedrift levere på en annen måte? Kanskje du kan avtale videomøte med kundene dine, og finne andre løsninger? Det gjelder både eksisterende kunder og nye kunder. Og ja, det er fullt mulig å få nye kunder, selv om vi ikke møter hverandre fysisk om dagen.


4) Tenk nytt


Det er gjerne når vi er i en krise at nye løsninger tvinger seg frem. Som nå, hvor vi holder fysisk avstand til hverandre. Vi registrerer med et lite smil familieselskaper på Facetime, syklubber og fellesmiddager på Skype og Teams. Vi deltar på virtuelle konserter i nyoppståtte grupper som Digitalscenen og Brakkesyke 2020 og hører om bokopplesinger for barn på Facebook Live. Kjøpmannen på hjørnet eller senterledere handler for kundene i butikkene og kjører hjem til kundene. 


Det er unntakstilstander, men ikke helsvart. Kan du justere tilbudet til kundene dine slik at du likevel kan selge? Svaret på alle ting er ikke digitalisering, men kanskje kan det ut av denne krisen komme nye, digitale måter å gjøre ting som forenkler og forbedrer også etter koronakrisen?


Hjemmekontor og eventuelle permitteringer betyr ikke “fri”. Stå opp til vanlig tid, og planlegg dagen godt slik at du får mest mulig ut av den. Kanskje det er nå du skal lære noe nytt? Vi har selv erfart at i vanskelige tider hjelper det med å gå ut en tur og få nok frisk luft og lys.


5) Det kommer dager etter disse


Det kan oppleves som tungt og vanskelig nå, men det kommer dager etter disse, hvor hjulene skal sveives i gang igjen. Ingen av oss vet når, men den dagen vil komme.


Gjør det du kan for å forberede deg på den dagen. Pass på at du ikke “forsvinner” helt fra kundenes bevissthet. Lag relevante budskap som du kan publisere i sosiale medier nå, samtidig som du gjør klart det du kan kommunisere når det blir mer hverdag.

 

Les mer om storytelling og godt innhold

fortellfortell_midnattsol_tranøy

 

Skulle du trenge hjelp med noe av dette, nås vi alltid på telefon, e-post, chat og videomøter. 

Til sist i disse spesielle tider, vask hendene og hold avstand. Ta vare på hverandre, ikke ta på. Ta også ekstra godt vare ekstra på naboen og deg selv ❤️

Denne artikkelen ble opptadert 30.3.2020.

Aktuelt for din bedrift? Kontakt oss for en prat :)

 

New call-to-action

Ta en digital kaffeprat med oss!