Bygg merkevare med storytelling og godt innhold 

Vi mennesker rett og slett elsker historier. Vi bruker historier til å formidle kunnskap, dele erfaringene våre og til å få andre til å tro på idéene våre.
Med historier kan vi få andre mennesker til å føle, vi kan dele en opplevelse og inspirere til handling. Derfor er storytelling et kraftfullt markedsføringsgrep som din bedrift kan ta for å bygge merkevare.

Hva er storytelling for bedrifter?

Da vi startet fortellfortell i 2018 hadde vi lenge erfart at tradisjonell markedsføringen hadde fått mindre og mindre effekt. Budskap som “Kjøp hos meg!" og "Jeg er best og størst!” verken fungerer godt eller er spesielt sjarmerende. Mange års arbeid med kommunikasjon, markedsføring og salg overbeviste oss om at å bygge tillit til kundene er grunnleggende. Da må det noe annet enn tradisjonell reklame til. Vi erfarer hver dag at når vi forteller historier fra bedrifter, bidrar vi med å skape en verdi som er større enn selve varen eller tjenesten som en bedrift tilbyr! Og det virker.

For vi mennesker tenker rett og slett ikke bare rasjonelt når vi tar beslutninger. Vi styres av følelser, av følelsene vi får rundt en bedrift, en produkt eller tjeneste. Med storytelling kan vi få andre mennesker til å føle. Vi kan dele opplevelser, gi innsikt og inspirere til handling. Det gjelder både for små og store bedrifter, privat- eller proffmarkedet. Vi tør påstå at storytelling fungerer for alle typer bedrifter!

Nettsider, pressemeldinger, sosiale medier, artikler, foto, video, kundehistorier, prosjekter og oppdrag din bedrift har gjennomført. Storytelling som metode har mange former.

Hvorfor storytelling for bedrifter er smart markedsføring?

Vi har lyst til å handle med bedrifter som vi opplever at vi kjenner litt, og som vi liker.
Merkevarebygging handler kort og godt om å skape positive assosiasjoner til din bedrift, varene og tjenestene som du tilbyr. Storytelling er en effektiv måte å bygge merkevare på, fordi vi har mer lyst til å handle med bedrifter som vi føler at vi kjenner, enn bedrifter som vi vet lite om. Ja, vi vet. Det kan høres banalt ut. Like fullt erfarer vi at å fortelle historier fra bedrifter gjennom virker.

Tillit er en forutsetning for salg som vi aldri må undervurdere. Bare tenk på deg selv. Vil du kjøpe varer eller tjenester fra en bedrift som du ikke stoler på? Hvordan få andre mennesker til å stole på deg og din bedrift, slik at de i neste runde ønsker å bli en kunde - og forbli en kunde? Storytelling er en måte å kommunisere på som skaper relasjoner og tillit til kundene.
Vi bygger merkevare for å skille oss ut fra konkurrentene, slik at vi lettere kan bli husket og i neste runde valgt.

Hengekøye-fortellfortell-storytelling-web-1200x628-1

Hvordan lage historier som bygger merkevare?

Det er mange måter å fortelle historier på, og like mange måter å fortelle historier fra bedrifter på.
Etter vår erfaring er det særlig én felle vi ser bedrifter fort kan gå i. Derfor kan vi ikke understreke nok det som er basis for all merkevarebygging med storytelling:

Ta alltid utgangspunkt i kunden din!

Med det mener vi at du må skaffe deg solid kunnskap om hvem kundene dine er, hva de er opptatt av, hvordan tenker de, hvordan orienterer de seg når de skal kjøpe den type varer og tjenester som bedrifter som din tilbyr? Hvordan er kjøpsreisen fra kunden erkjenner et behov, til kjøpet er gjennomført? Og hva skjer etter at handelen er gjort? Hva vil kunden si om din bedrift til kolleger, relasjoner, familie og venner i etterkant?

Sagt på en annen måte, når du skal fortelle fra din bedrift er det fort gjort å ta utgangspunkt i temaene som bedriften selv ønsker å fortelle kundene om. Da er sjansen stor for at din bedrift ikke treffer med budskapene. Vi anbefaler alltid å snu perspektivet, og å alltid ta utgangspunkt i hva kunden er opptatt av.

Formidle idéer og strategier

Noen av kundene våre har brukt storytelling til å formidle idéer og strategier, andre har brukt storytelling til å fortelle om prosjekter som er gjennomført, eller historier om fornøyde kunder. Felles for disse er at kundene og deres utfordringer alltid må være utgangspunktet for historiene.


Her vil vi også trekke frem søkemotorer, og hvordan din bedrift kan bli funnet ved søk. Alle historier må «bo» et sted, med det mener vi at de er publisert i egeneide kanaler. Dette i motsetning til annonsering i kjøpte kanaler, for eksempel en avis eller fagpresse hvor budskapet kun vises en kortere periode.

Vi har gode erfaringer med at historier blir publisert på egne nettsider. Slik vi ser det, kan det sammenlignes med å ha penger i banken, eller i et aksjefond. Gjort riktig, øker verdien over tid, akkurat som med godt innhold som lever lenge og gir trafikk til egne nettsider. 
I kombinasjon med spredning i sosiale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn osv. når vi ut til flere mulige kunder.

Tid er også en vesentlig faktor.
Storytelling gir ikke store resultater over natten. Heller ikke etter en måned eller to. Vi ser at det gjelder å ha litt is i magen og langsiktighet i en merkevarestrategi hvor storytelling inngår. Over tid kommer resultatene.

fortellfortell-kafe-1920x1016

Ekte historier

Vi synes at det er nokså usjarmerende når vi blir “ropt til” med det vi opplever som uinteressante reklamebudskap. I tillegg er det kostbart og bidrar ikke til å bygge relasjoner.

Hver dag hjelper vi kundene våre med å finne de gode historiene fra bedrifter som gir god klang hos kundene, god resonans. Det kan være alt fra hvorfor en bedrift finnes, hvorfor en bedrift gjør som den gjør. Det kan være måten arbeidet gjøres på, det kan være kunder som fikk hjelp med et problem og hvordan en bedrift kunne hjelpe. Her er det bare fantasien som begrenser.

Det er de bedriftene som lykkes med å kommunisere med kundene sine på en ekte, autentisk og troverdig måte som vinner kundene. De bedriftene vinner ikke bare et salg eller at en avtale blir inngått, de vinner også hjertene våre.

Vårt brennende ønske om hjelpe bedrifter med å bygge merkevare gjennom storytelling førte til at vi har spesialisert oss på dette. Historiene finnes overalt - og nye skapes hele tiden!

New call-to-action

Lyst til å vite mer om hvordan du kan bygge merkevare og få din bedrift til å skille seg ut gjennom storytelling?
Ring oss, send oss en melding, book tid med oss eller send en e-post for en uforpliktende samtale.

Vil du vite mer om fortellfortell? Les mer her