Din digitale superselger bygger relasjoner og gir tillit 24/7

 

Din digitale superselger bygger relasjoner og gir tillit 24/7


Når alt kommer til alt, handler alt salg om relasjoner, tillit og troverdighet. En kunde vil alltid søke etter den gode kjøpsopplevelsen, og ønsker følelsen av å ha valgt riktig. Når 90% av alt B2B kjøp starter med et søk på Google (Google, 2015) er opplevelsen kunden har med bedriften din på nettsider og sosiale medier superviktig.

 

Les også:

 

Kjøpet starter med et søk på nettet


Tidligere var en kunde avhengig av å spørre en selger om alle ting rundt en vare eller tjeneste. Nå er svarene bare et tastetrykk unna for oss alle. Bare tenk på din egen måte å orientere deg på - hvor ofte starter ikke kjøpet ditt med et søk på nettet? Tall fra Google viser at 90% av B2B-salg starter med et søk i Google (Google, 2015).

 

Fremgangsmåten er som regel den samme, om du skal kjøpe noe privat eller handle inn for bedriften din. Kjøpet starter gjerne med et søk.
Og det meste finner du via mobiltelefonen du har i lommen. Mobiltelefonen som vi i 2015 sjekket 150 ganger i døgnet i snitt, ifølge forskning.no. Det er nok ikke mindre i dag, selv om det har kommet egne apper og tjenester for å minske mobilbruken. Informasjonen du trenger kan nås når som helst, hvor som helst.

 

Den nye selgerrollen

 

En kunde har enkel tilgang på alle fakta, spesifikasjoner, produktfordeler og andre kunders erfaringer med et produkt eller en tjeneste. Når kunden kan orientere seg så enkelt, er kjøpsprosessen kommet langt før en selger kommer inn i bildet. Ifølge Accenture er 57% av kjøpsprosessen for B2B gjennomført før det første møtet med en salgsrepresentant (Accenture, 2018). Noen ganger er ikke en selger inne i bildet i det hele tatt.
Mange selgere har for lengst oppdaget at salgsmetoder og salgsteknikker som var beste praksis før, ikke virker like godt lenger. 
 

Kunden kjenner ofte både produktegenskaper og fordeler ned i minste detalj allerede før salgssamtalen starter. Selgerens rolle er dermed endret dramatisk de siste årene. Nå handler det om mer om å hjelpe og veilede kunden, enn å overbevise og argumentere.

Eviggrønne salgstips til fremtidens B2B-selger

 

Er du der kundene dine er? 

 

Vi får ofte spørsmål om hvilke markedsføringskanaler en bedrift bør være i. Svaret er ganske enkelt: En bedrift må være der kundene er.

Det er ikke så vanskelig å være til stede i de kanalene kundene orientere seg i. Utfordringen er å være til stede med relevant og godt innhold som “treffer” kunden der han eller hun er i sin kjøpsreise eller kjøpsprosess. Det vil si fra kunden blir oppmerksom på at hun eller han har et problem, søker etter mulige løsninger, og beslutningsfasen, hvor valget gjøres. Kanskje står det mellom din bedrift og konkurrenten din?

Ekte historier er godt innhold på nettsidene dine

Selv om ditt første møte med kunden ofte skjer uavhengig av tid og sted på nettet, betyr ikke det at kundekontakten er “digitalisert bort”. Kundemøtet der kjøper og selger møtes ansikt til ansikt er bare annerledes, og kunden har kanskje allerede bestemt seg når din bedrift blir kontaktet.

Se 10 grunner til at storytelling som markedsføring virker for alle bedrifter

 

Superselgeren

Derfor må det du presenterer i digitale kanaler engasjere, informere og tilføre verdi til dem som kommer på besøk dit. Og det på samme gode måte som en dreven selger. Måten din bedrift fremstår på i digitale kanaler skal skape samme tillit og troverdighet til deg og dine produkter som samtalen med din beste superselger ansikt til ansikt.

Intet mindre.

Den beste markedsføringen er å fortelle om det din bedrift har gjort og levert
 

 

Salg B2B

Google slår fast at over 90% av oss bruker aktive søk som en del av kjøpsprosessen, også i store og kompliserte kjøp på proffmarkedet. (Google/Millward Brown Digital, B2B Path to Purchase Study, 2014).
Hvor viktig er det ikke da å være tilstede med relevant innhold?

Synes du ikke, finnes du ikke, det er den brutale sannheten.

Få vår e-bok med tips til godt innhold til nettsider og sosiale medier

 

Høres dette interessant ut? Ikke vær redd for å kontakte oss på telefon, chat eller send oss e-post.

fortellfortell er en markedsavdeling du kan leie når du trenger hjelp med digital markedsføring og salg.
Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift, kan du lese mer om det her

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 28.9.2018 og oppdatert 25.2.2019.