KI i markedsføringen: Slik skiller du deg ut med unik storytelling som fremhever merkevaren din
I en tid der KI blir stadig mer populært i markedsføringsverdenen, er det en risiko for at din bedrift kan drukne i et hav av generelt innhold. Oppdag hvordan storytelling kan hjelpe bedriften din med å bryte gjennom støyen og fremstå som en tydelig merkevare i KI-markedsføringens tidevann.
I fortellfortell har vi tidligere presentert KI som en hjelpende hånd i markedsarbeidet. På bloggen vår har vi beskrevet KI som din nye markedsassistent som kan forenkle arbeidet betydelig.
Men, denne ivrige markedsføringshjelperen kommer imidlertid ikke bare til din bedrift, men banker også på dørene til konkurrentene og naboene dine. Hva betyr det for måten bedrifter markedsfører seg på fremover?
Generelt og pregløst?
Rekk opp hånden den som ikke har blitt begeistret når ChatGPT foreslår den ene markedsføringsaktiviteten etter den andre for bedriften din? Detaljrikdommen og forslagene kan virke forlokkende. Bare å sette i verk, eller?
Det er da du bør ta et skritt tilbake og ta kontroll på markedsføringsroret. Husk, din digitale assistent ikke er kjent for å holde på hemmeligheter. Uten skrupler gir ChatGPT lignende råd til andre som spør. Kan forslagene bli for generelle?
Det KI mangler er din menneskelige kreativitet!
Vårt råd er å la deg inspirere av forslagene fra ChatGPT og andre hjelpere, men utnytt din unike kreativitet når du jobber videre med aktiviteter og innhold, som tekster, bilder, video og annet til de kanalene din bedrift bruker.
Autentisk og ekte
Hvem er din bedrift? Hva skal kjennetegne den? Hva gjør din bedrift unik? Hvordan kan din bedrift se og høres konsistent ut i alle markedsføringskanaler? Flere KI-verktøy kan tilpasse seg din kommunikasjonsstil, men kan de virkelig formidle genuinitet og autentisitet i innholdet?
I verktøykassen for markedsføring er storytelling en nøkkelkomponent for å skape et genuint og ekte inntrykk, samt å bygge en dypere forbindelse med kundene dine. Gjennom engasjerende historiefortelling kan du bringe merkevaren din til liv, slik at kundene kan kjenne seg igjen.
Menneskelig tilknytning
Selv om KI kan produsere massevis av innhold for deg med lynets hastighet, mangler den menneskelige empatien og den genuine forståelsen som er nødvendig for å skape en følelsesmessig forbindelse med kundene dine.
Ekte, menneskefortalte historier skaper en følelsesmessig forbindelse mellom merkevaren - bedriften din og kundene, noe som er vanskelig å gjengi med KI.
Beskyttelse mot feil
KI gjør feil. Basert på den innsamlede informasjonen kan KI noen ganger produsere innhold som ikke stemmer med målgruppen, situasjonen eller konteksten ellers. Med ekte historier fortalt av mennesker kan du unngå slike blundere og sørge for at innholdet engasjerer og treffer målgruppen på en autentisk måte.
Menneske og maskin
Til tross for de mange fordelene med KI i markedsføringsarbeidet – som hjelp med tekst, personalisering, dataanalyse, automatisering av kundeservice og mye mer, kan det aldri erstatte den menneskelige evnen til å fortelle en overbevisende, autentisk historie.
I fremtiden kan de mest vellykkede bedriftene og merkevarene være dem som kombinerer KI-verktøy med ekte, menneskelig kommunikasjon for å virkelig engasjere sitt publikum.
For å lage dette blogginnlegget har vi brukt ChatGPT til research, sammen med innsikt hentet fra flere foredrag på inbound-konferansen i Boston, USA i september, hvor fortellfortell deltok. 70% av forslagene vi fikk fra ChatGPT kunne vi ikke bruke, til tross for ulike “prompter” og spørsmål til KI.
Jeg har også bedt om en SEO-vennlig overskrift, som også skulle få deg til å få lyst til å lese dette. ChatGPT har lest korrektur på sluttproduktet med ok resultat, så om du finner feil, vet du hvem som er ansvarlig!
Med storytelling blir din bedrift autentisk og ekte, uten at maskinene styrer skuta helt og holdent!