Skip to content
All posts

Rekruttering: Historiene som får de beste folka til bedriften din

fortellfortell-storytelling-i-arbeidGode medarbeidere er den aller viktigste ressursen i enhver bedrift. De historiene du deler, kan avgjøre om din bedrift oppfattes som en attraktiv arbeidsplass - både for nye talenter og dem som allerede jobber der. 


Du har helt sikkert opplevd det. Et supert produkt eller kjent merkevare faller som en stein når de ansatte er umotiverte og trekker uinteressert på skuldrene når de blir spør om hjelp. 

Jeg tenkte på dette da jeg nylig var innom en kjent hamburgerkjede i en ikke navngitt by. Til tross for millioner brukt på merkevarebygging, var det tydelig at de hadde ansatt en “motarbeider” i stedet for en medarbeider.  Denne likegyldigheten gjorde at både min og andres anseelse sank på et øyeblikk. Og det vil kundene også, om de ikke tar grep om holdningene til de ansatte.

Vi har fortalt mange historier fra virksomheter som gjør medarbeiderne stolte og får nye til å søke seg dit. Bildet over er fra en  arbeidsøkt en formiddag i fortellfortell.

Mangelen på fagfolk - og løsningen

Noen ganger må bedrifter bremse veksten eller skalere ned aktiviteten fordi de mangler fagfolk. Vi erfarer at de bedriftene som klarer å tiltrekke seg de beste talentene, er ofte de som forteller de beste historiene. 

Hver medarbeider er en ambassadør for bedriften. Derfor bør du løfte frem historiene for din bedrift. Det kan handle om Ole som nettopp leverte et imponerende prosjekt, eller Heidi løste et problem på en utradisjonell måte. Disse historiene viser hva den enkeltes innsats betyr, og bygger bedriftens omdømme. 

Vi tør også påstå at ekte og autentiske historier med virkelige mennesker virker bedre enn polert reklame.

Ekte og autentiske historier slår polert reklame 

Virkelige historier fra virkelige mennesker slår alltid blankpolert reklame. Dette gjelder ikke minst når du skal rekruttere nye medarbeidere. Ekte historier gir potensielle søkere et troverdig inntrykk av hvordan det er å jobbe i din bedrift. 

Hva står bedriften din for?
Bruk konkrete eksempler fra hverdagen som viser verdiene bedriften din lever etter. Potensielle medarbeidere ser etter arbeidsplasser hvor verdiene er tydelige og levende. Mange ser etter verdier de kan identifisere seg med. 

Gitt at betingelsene er konkurransedyktige, vil din bedrift skille seg ut ved å vise disse verdiene i praksis. Samtidig gir du de ansatte gode rollemodeller og skaper en kultur preget av stolthet.

Stolte medarbeidere er god markedsføring

Hver dag går vi på jobb og legger igjen en stor del av oss selv i innsatsen. Det ligger dypt i oss at vi vil gjøre vårt beste. Når vi er stolte av arbeidsplassen sin, gjør vi vårt beste. Historier hvor medarbeiderne selv forteller om hvorfor de trives på jobb, fungerer som effektiv merkevarebygging. 

Å fortelle om jobben som medarbeiderne gjør hver dag kan bidra til å skape en kultur for suksess, hvor kollegaer heier på hverandre og unner hverandre å lykkes. Et godt omdømme gjør det lettere å rekruttere og beholde viktig kompetanse. 

Den tause kunnskapen som er en skjult gullgruve

Det er mye som en medarbeider “bare vet”. Noe av den mest verdifulle kunnskapen i en bedrift er den som aldri er skrevet ned. Denne såkalte “tause kunnskapen” er innsikt som ikke kan læres i et utdanningsløp eller på et kurs. Den ligger i den enkeltes erfaringer. 

Det er lett å ta denne innsikten for gitt. For å hindre at denne uvurderlige kunnskapen forsvinner, kan du løfte frem historiene som viser hva bedriften din er god på. Fortell om hva dere har lykkes med! Det viser både nåværende og potensielle ansatte at deres kompetanse er verdsatt. Se den og fortell om det!

Yrkesstolthet 

På 2000-jobbet jeg med rørleggere. Deres syn på seg selv var preget av stereotypier. Historier om tette toaletter, rørleggersprekk, skitt og møkk var med på å bekrefte dette synet. 

Da vi begynte å fortelle helt andre historier om den unike fagkunnskapen og alt en rørlegger vet, snudde det. Vi begynte å fortelle om gode løsninger og fagkunnskap som må til. Det smittet over på rørleggerne selv, fikk frem yrkesstoltheten, hjalp med å rekruttere faglært arbeidskraft og fikk flere rørleggerlærlinger til å søke seg til bedriften jeg jobbet i. 

Sosial bærekraft og rekruttering

Sosial bærekraft handler om å skape et arbeidsmiljø som er rettferdig, inkluderende og gir muligheter for personlig og faglig utvikling. Gjennom storytelling kan bedriften din vise hvordan dere jobber aktivt for å skape et bærekraftig arbeidsmiljø, der mangfold, likestilling og gode arbeidsvilkår er vektlagt.

Når du fremhever historier om medarbeidere som opplever utvikling, trygghet og trivsel på arbeidsplassen, tiltrekker du deg kandidater som setter pris på bedriftens verdier og etiske ansvar. Samtidig kan det å dele suksesshistorier om sosial bærekraft hjelpe deg med å rekruttere talenter som ikke bare ser på lønn og betingelser, men også på bedriftens bidrag til samfunnet og deres ansatte. Dette gjør bedriften mer attraktiv og ansvarlig som både tiltrekker og beholder de rette folka.

DALL·E_2024-08-20_21.02.11_-_A_photorealistic_illustration_in_a_wide_format__depicting_a_modern_office_environment_where_employees_of_diffe-1200x630px
Glad på jobb! Slik ser KI-verktøyet Dall-E for seg at en arbeidsplass med fornøyde medarbeidere ser ut.

Kom i gang med historiefortellingen

Vi hjelper deg med å finne og fortelle historiene som viser hvem bedriften din er. Gode historier er en strategi som virker - både for å bygge merkevare og for å tiltrekke seg og beholde de beste medarbeiderne.

Trenger du hjelp med å finne historiene som får bedriftene til å skinne, ta kontakt med oss!

Aktuelt for din bedrift? Kontakt oss for en prat!