Skip to content
All posts

Tips til nyhetsbrev som holder kundene dine varme

Nyhetsbrev-fortellfortell-DALL-E-1200x630px
Er Facebook din fremste kanal for å nå kundene? Nå har nyhetsbrevet fått sin renessanse, fordi det er en mer treffsikker måte å engasjere kundene og holde dem interessert på enn Facebook. Her deler vi noen tips til hvordan lage gode nyhetsbrev og fylle dem med nyttig innhold.

Er det lenge siden du sa “Hei” til kundene dine? Er det en stund siden du møtte kunder ansikt til ansikt eller hadde et videomøte eller snakket sammen på telefon? Da tenker du kanskje på at om du ikke kan forsikre kunden om at hun eller han har valgt riktig leverandør, nemlig deg, kan konkurrenter få oppmerksomheten. 

Bygg relasjoner og tillit med nyhetsbrev

Det er med kundeforhold som alle andre relasjoner - de må pleies. Å holde interessen oppe og kundene “varme”, krever tid og ressurser. De færreste av oss har tid til å oppsøke kundene våre så ofte som vi ønsker.
Det er her nyhetsbrevet kan hjelpe deg med å holde kontakten - med nyttig innhold. Med et nyhetsbrev kan du tilpasse budskapet etter type kunde, hva kunden har kjøpt av deg og mye mer. Med et nyhetsbrev kan du holde kunden interessert mellom hver gang dere møtes ansikt til ansikt. Det er med på å bygge opp lojaliteten til din bedrift, slik at kundene fortsetter å velge deg hver gang!

Ta kundene med på en spennende reise

Tenk deg å kunne ta kundene dine med på en spennende reise når de åpner nyhetsbrevet fra deg.

I tillegg til aktuelle saker, som informasjon om nye produkter, oppdateringer og bransjenyheter, kan nyhetsbrevet inneholde ekte historier fra fornøyde kunder som bruker produkter og tjenester fra deg. Du kan fortelle om hvordan dere arbeider for å inspirere og gi en følelse av samhørighet. Historiene er med på å holde din bedrift relevant, interessant og aktuell. 

Vi anbefaler å sende nyhetsbrev jevnlig.
Hvor ofte kommer an på bransje og hva som oppleves som “riktig” for din bedrift. Å planlegge ett nyhetsbrev i måneden er en god start. Et nyhetsbrev gjerne kan være kort uten mange saker. Det er bedre med flere korte nyhetsbrev ofte, enn lange nyhetsbrev sjeldent.

Hva er nyttig informasjon for kundene dine?

Hva gir verdi for kundene dine? Sett deg i kundens sted når du planlegger innholdet i nyhetsbrevene.

Innholdstips:

  • Nye produkter og tjenester
  • Produktoppdateringer med nye funksjoner, varianter, og forbedringer
  • Tips og råd til hvordan produkter og tjenester hjelper kundene. La en kunde dele sine erfaringer 
  • Suksesshistorier fra fornøyde kunder og hvordan de har tatt i bruk produktet eller tjenesten
  • Instruksjonsvideoer eller beskrivelser
  • Spennende prosjekter og leveranser - husk at det som er dagligdags for deg, kan være eksotisk for andre!
  • Gründerhistorien - om hvordan og hvorfor din bedrift ble etablert
  • Trender og bransjenyheter
  • Presentasjoner av medarbeidere, deres rolle og motivasjon slik at kundene blir mer kjent med dem og relasjonene styrkes
  • Nye medarbeidere
  • Tankelederskap - daglig leder eller andre nøkkelpersoner i bedriften deler sitt syn på hva som skjer i markedet
  • Tilbud og rabatter
  • Arrangementer, eventer eller webinarer som er aktuelle
  • ++++

Kom i gang med nyhetsbrev

Våre beste tips:

  • Ambisjonsnivå
    Bestem deg for hvor ofte du vil sende ut nyhetsbrev. Start med ett i måneden. Det viktigste akkurat er at du kommer i gang og får sendt ut ditt første!
  • Lag en plan for hva du vil fortelle når
    Skisser hva du vil fortelle om i nyhetsbrevene. Få sakene til å henge sammen med hva du forteller om på sosiale medier og nettsider. Da får du en helhetlig innholdsplan.

    Hva skal til for å lage innholdet? Tekst, foto og/eller video? 
    Hvem gjør hva når? Når skal nyhetsbrevene sendes ut?
  • Innholdsproduksjon
    Sett i gang med å skrive tekst, hente frem foto, illustrasjoner eller video. Vurder om du kan tilpasse noe du har brukt før, eller om du trenger å skape helt nytt innhold.
    Det har kommet mange verktøy for å lage innhold med AI / kunstig intelligens, men vær kritisk. Godt innhold er det mennesket deg som sørger for!
  • Teknisk løsning 
    Velg en teknisk løsning som gjør at nyhetsbrevene ser bra ut, at det er god kvalitet på utsendelsen slik at de går gjennom brannmurene, at leverandøren har alt på stell når det gjelder personvern og at prisen er OK.
  • Mål resultatene og lær av det
    Med en god teknisk løsning kan du se hvor mange som har åpnet nyhetsbrevet, hva de har klikket på osv. Du kan sammenligne resultatene og teste ut forbedringer. 
  • Eksempler på løsninger som er greie å bruke:
    Mailmojo  og Mailchimp  
    Vi i fortellfortell bruker Hubspot sin løsning, sammen med deres løsning for CRM og nettsider.
  • CTA - handlingsoppfordring
    Inkluder alltid en CTA (handlingsoppfordring) i nyhetsbrevene dine. Hva vil du at kundene skal gjøre når de har lest nyhetsbrevet fra deg?
  • Tilpasset mobilen?
    Ser nyhetsbrevet ditt bra ut på mobiltelefonen? Mange leser e-post og nyhetsbrev på mobilen når de har noen minutter ledig.
    Ikke la dårlig layout ødelegge opplevelsen.
  • Fengende overskrift
    Overskriften i nyhetsbrevet bestemmer om nyhetsbrevet fra deg blir lest eller ikke. En kjedelig overskrift kan redusere antallet som åpner innholdet du deler.
  • Timing!
    Når passer det best for målgruppen din å lese nyhetsbrevet ditt? Er målgruppen din B2B-kunder er fredag kl 1500 et svært dårlig tidspunkt.
  • Test, test og test!
    Lag alltid en testutsendelse til deg selv for å se hvordan nyhetsbrevet ser ut på pc og mobil. Test alle lenker og bruk god tid på å justere og forbedre. A-B testing er nyttig.

Trenger du hjelp med å komme i gang med nyhetsbrev?
Ta kontakt med oss for en digital kaffekopp, så diskuterer vi hva som skal til. 

Alle illustrasjoner er laget med AI-verktøyet DALL-E

Tjenester

 

Nyhetsbrev2-fortellfortell-DALL-E-1200x630px