Skip to content
All posts

KI: Har du hilst på den nye markedsassistenten din?

Siden lanseringen av ChatGPT i november 2022 har bruken av kunstig intelligens (KI) virkelig tatt av. Vi i fortellfortell har også eksperimentert litt, og deler gjerne noen praktiske tips om hvordan du kan få hjelp av KI i markedsarbeidet.

KI-bilde-om-innhold-og-KI-snakkeboble

Mange av oss er overrasket over hvor raskt tjenestene har utviklet seg og blir bedre og mer presis.

Vårt eget første møte med KI var ingen suksess. Hvis du har prøvd å “snakke” med Snapchats My AI, har du sikkert lagt merke til at kunnskapsnivået eller de skråsikre svarene ikke alltid lever opp til forventningene. For eksempel da vi spurte My AI om hvem Per-Magne i fortellfortell er, fikk vi et fantasifullt svar om hans påståtte deltakelse i popgruppen Dance With a Stranger og at han hadde vunnet flere spellemannspriser. Snapchat sin Ki hadde helt klart noen utfordringer å jobbe med.

ChatGPT har kommet langt, men det er viktig å huske at du må vite hva du ønsker å oppnå for å få mest mulig ut av tjenesten. Ikke la KI ta styringen. Du må ha kontrollen for å oppnå resultater. Om du ikke tar KI i bruk, så vit at det er tilgjengelig for alle - også konkurrentene dine.

Regler og lovverk er bebudet. Inntil da, bruk KI på en etisk måte og bruk sunn fornuft.

Bruker du KI riktig får du massevis av hjelp i markedsføringsarbeidet.

Vi har noen praktiske tips for å komme i gang med tekstidéer, korrekturer og enkle kommandoer med ChatGPT som vi gjerne deler med andre.

Men, hold your horses! Svarene du får må du alltid bruke med forsiktighet. Kopier aldri tekst fra ChatGPT ukritisk rett inn i ditt arbeid. Se på det du får som idéer til inspirasjon. 



 

Smarte tips og smarte kommandoer

 

Ikke vær redd for å eksperimentere!

ChatGPT er brukervennlig og tilgjengelig for alle. Du kan enkelt gå til https://chat.openai.com fra en datamaskin, mobil eller nettbrett og opprette en brukerkonto. Selv om gratisversjonen fungerer bra, kan det være noen begrensninger på bruken.

Still spørsmål og gi kommandoer

I chatvinduet kan du spørre om alt og gi ulike kommandoer., kalt prompter. En kommando er rett og slett instruksjonene du skriver i chat-feltet til ChatGPT. 

Hva vil du oppnå?

Før du begynner, tenk gjennom hva du vil ha ut av samtalen din med ChatGPT. Dårlig formulerte og vage spørsmål gir dårlige svar. 

Prøv igjen til du blir fornøyd

Om du ikke er fornøyd med svaret du får, prøv igjen. Omformuler spørsmålet, bruk andre ord, eller still spørsmålet på nytt i samme samtale. Noen ganger kan det til og med hjelpe med å skifte språk.
Skriv “New chat” for å skifte tema. Da glemmer ChatGPT helt hva du har spurt om tidligere.


Korrektur

Hvis du vil ha hjelp til korrekturlesing, kan du lime teksten din inn i ChatGPT og be om forslag til korrigeringer og korrektur. Vær oppmerksom på at norsken til ChatGPT ikke alltid er feilfri, så stol ikke blindt på det som kommer.
Be om å få oversikt over endringene som foreslås.

Kommunikasjonsstil - tone of voice

ChatGPT kan ha et svulstig språk, og noen ganger formelt eller tungt språk. Du kan endre stilen ved å be om tekst med humor, levende tekst eller en avslappet tone. Blir det for mye av det du har bedt om, be om et mer moderat forslag.

Nye idéer

Din nye markedsassistent er gjerne med på idémyldringer med deg og teamet ditt. Spør gjerne om tips og vinklinger til ulike temaer. Svar får du.

Skrive, skrive, skrive

Be ChatGPT lage bildetekst, en oppsummering, en overskrift, en ingress eller et referat. Mulighetene er uendelige. 
Synes du det er vanskelig å komme i gang med en tekst eller avslutte? Da kan du be ChatGPT om forslag til en innledende tekst  eller avslutning.

Søkemotoroptimalisering

Du kan få forslag til nøkkelord og søkeord som kundene dine søker etter på nettet.

Call to Action

Den nye markedsassistenten din er supergod på å lage forslag på selgende CTA-er, altså oppfordringer til hva som skal skje etter å ha sett ditt budskap. For eksempel bedre varianter av “Kjøp nå”, “Få 10% rabatt i dag”, “Ring oss i dag for å få et tilbud”. 

Foto

Når det gjelder å generere bilder og illustrasjoner med KI, er det mange aktører som tilbyr tjenester.Kjente programvareleverandører som Adobe Photoshop og Canva som mange markedsførere bruker har også begynt å utforske KI-basert bildegenerering. 
Illustrasjonsbildene i denne artikkelen er på gøy laget ved hjelp av stikkordene “innhold” og “robot”.

Vær tålmodig

Både du og ChatGPT trenger tid til å lære. Jo mer du bruker tjenesten,  jo bedre blir du til å formulere presise kommandoer, og ChatGPT blir bedre til å forstå hva du ønsker. Si fra om du oppdager feil. Det lærer tjenesten av.

Har du brukt KI, fortell om det

Når du bruker KI til å lage tekster eller bilder, er det god praksis å opplyse om det. Spesielt når det gjelder bilder, er det viktig å være ærlig om bruk av KI. 

 



Til slutt, selv med all KI-magien, vil det alltid være behov for menneskelig kreativitet, forståelse av målgruppene og kunnskap om markedet. KI kan være en verdifull markedsassistent, men vi vil alltid trenge noen ved roret. Derfor tror vi ikke at verken du eller fortellfortell vil bli overflødige.

Vi har nok ikke skrevet siste ord om KI, for utviklingen går forrykende raskt med nye tjenester. Tipsene våre er heller ikke hogd i stein. Derfor vil vi oppdatere listen etter hvert som vi oppdager nye smarte ting. 

Lykke til med ditt KI-eventyr!

Vil du vite mer?