Skip to content
All posts

Orwells seks skriveregler som gjør at du blir forstått

DALL·E_2024-09-07_10.48.08_-_Photorealistic_image_showing_the_hands_of_a_woman__aged_over_35__writing_in_a_spiral_notebook_with_a_pen._Allerede for 70 år siden presenterte forfatteren George Orwell seks regler for å hjelpe forfattere med å skrive klarere og mer ærlig. Å skrive tydelig og enkelt er en gylden rettesnor om du skal skrive en e-post, et notat, et innlegg i sosiale medier eller annen markedsføring. Jeg hadde nesten glemt Orwells seks regler for bedre skriving, da jeg ble minnet på hvor tidløse og kraftfulle de er også i dag. Orwells skriveregler ble løftet frem på en forelesning på en sertifisering i digital markedsføring som jeg deltok på nylig. Å bli minnet på disse grunnleggende prinsippene var svært velkomment. Med stadig nye digitale markedsføringsverktøy konstaterer jeg at Orwells skriveregler fortsatt fortsatt gjør en stor forskjell når vi skal kommunisere effektivt. 

Det gjelder også når vi forteller kraftfulle historier om og fra en virksomhet. Jeg ble så begeistret over mitt 2024-møte med Orwells skriveregler i en  digital markedsføringskonteksten, at jeg bare må dele prinsippene her! 

Illustrasjonen over er laget med KI-verktøyet Dall-E.

Fritt etter Orwell:

1) Unngå klisjeer

Det er lett å falle for fristelsen til å bruke de uttrykkene som “alle” bruker. En ellers god tekst kan forringes med slitne fraser. 
Noen av uttrykkene vi bruker er vi så vante til, at vi bruker dem nærmest uten å tenke oss om. Derfor er det en god vane å gå kritisk gjennom egen tekst for å luke ut klisjeene.

2) Bruk korte ord

Bruk korte, enkle ord for å gjøre budskapet tydelig. Skriv “hjelpe” i stedet for fasilitere” og “bruke” i stedet for “benytte”. Dette er særlig viktig i digital markedsføring, hvor du har kort tid til å fange oppmerksomheten. 

3) Kutt unødvendige ord

Plassen og tiden du har til å holde oppmerksomheten er begrenset. Ikke sløs bort muligheten til å treffe med budskapet ditt med å bruke for mange ord. Kan et ord kuttes, skal det kuttes. For mange ord kan svekke effekten av budskapet.

4) Unngå passivt språk

Passivt språk gjør teksten vag og upersonlig. Bruk aktivt språk for å gjøre budskapet ditt mer tydelig og engasjerende.  

5) Unngå utenlandske ord, faguttrykk og “stammespråk”

Finnes det et norsk og dagligdags uttrykk, bruk heller det i teksten din. Det er fort gjort å bruke et begrep som du tror “alle” forstår. Å gjøre kompliserte budskap enkle og forståelige er en viktig oppgave når vi skriver.

6) Bryt reglene om det trengs

Ingen regler uten unntak. Heller ikke hos Orwell.
Noen ganger må reglene brytes for å sikre et tydelig budskap. Vær fleksibel, men alltid med tanke på leseren du skal nå. 

George Orwell i BBC. Foto hentet fra Vikimedia, Creative Commons
George Orwell sine skriveregler for effektiv skriving gjelder fortsatt. Foto: Creative Commons Wikimedia.

Se essayet hvor han presenterer skrivereglene her

Ingen blir utlært i å skrive godt. Et bra sted å hente kunnskap og inspirasjon er Klarspråk fra Språkrådet
Mange deler tips og råd på LinkedIn..


Trenger du hjelp med kommunikasjon for din bedrift?
Vi hjelper deg med å fortelle engasjerende historier om bedriften din, produktene dine og den viktige jobben de ansatte gjør hver dag. Storytelling er en kraftfull måte å bygge merkevare på slik at nettopp din bedrift skiller seg ut fra konkurrentene.
La oss hjelpe deg med å lage historier som treffer!

Ta en prat med oss!