cloud-sky-wind-flying-fly-kite-1075892-pxhere.com

En pressemelding kan være et effektivt verktøy for å spre budskap på når du har noe du vil fortelle verden om. I denne artikkelen deler vi våre tips om pressemeldinger som lever lenge og samtidig bidrar til å bygge merkevaren din.

DEN Anvendelige pressemeldingEN

En pressemelding passer ikke bare for de store anledningene. En pressemelding kan være en smart måte å skape blest om bedriften din på ved å fortelle om nye produkter, lanseringer, nye kunder og samarbeidspartnere, resultater, nye medarbeidere og mye mer.

I tillegg til å skape blest om bedriften din om tema som DU har regi på, kan en pressemelding gjøre flere andre ting også. Den kan bidra til å bygge bedriften din som merkevare, i tillegg til at er en kilde til godt og interessant innhold på nettsider, sosiale medier og nyhetsbrev. Men ikke uten videre.

Selvskryt?

Det er fort gjort å tenke at en pressemelding handler om din bedrift, og bare det. For å styre unna det med din pressemelding, snu derfor om på rollene. I stedet for å skrive det som er viktig for deg og din bedrift, ta heller utgangspunkt i hva som kan være nyttig informasjon for andre, som kundene dine. Vårt råd er å unngå å bruke pressemeldinger til selvskryt. Det er uinteressant for de fleste andre enn den som skryter.

Ved å passe på at pressemeldingen gir verdi ftil ndre, får du en pressemelding som det er større sjanse for at redaksjonene tar inn. Og enda bedre, at en journalist kontakter deg for å høre mer om saken din og tilogmed lager en egen reportasje. Og enda bedre, at pressemeldingen blir interessant å lese for andre, som kundene dine. Fjern "reklameprat", og gi journalisten og leserne noe interessant.

Husk at redaksjonene er frie og uavhengige, og selv at de selv bestemmer hva de tar inn og hvordan de presenterer informasjonen i pressemeldingen.

Store Norske Leksikon definerer en pressemelding slik:
“Pressemelding er informasjon med nyhetsverdi som blir sendt ut til mediene fra en person, organisasjon eller institusjon. Pressemeldingen inneholder gjerne informasjon om en nyhet, enten det dreier seg om en hendelse, et produkt eller en beslutning, men kan også være rene meningsytringer knyttet til aktuelle saker.”


Hva er en nyhet?

NTB beskriver nyhetskriteriene slik:

Konflikt - er en viktig del av et demokratisk samfunn og vil ofte skape oppmerksomhet og interesse.

Vesentlig - en sak som berører mange mennesker, blir sett på som vesentlig. Saken i seg selv trenger ikke å være stor, så lenge den har en betydning for en større gruppe.

Nærhet - vi mennesker lar oss rive med av historier som oppleves som nære, enten det er geografisk, sosialt eller personlig. En sak blir bedre dersom vi får møte en som blir påvirket av hendelsen.

Sensasjonell - dette kalles ofte for "wow!"-faktoren og er saker som forbauser, sjokkerer eller overrasker. Sensasjoner handler om det vi aldri hadde forventet skulle skje. 

Aktuell - en sak er aktuell når den er nær i tid eller den omtaler noe helt nytt. En gammel sak kan likevel være aktuell dersom man finner en ny måte å se saken på, eller kommer med ny informasjon. 

news-text-technology-electronic-device-font-gadget-1593851-pxhere.com

Om storytelling i pressemeldinger

Selv om en pressemelding er strammere i formen, er det er likevel rom for å drysse litt farger over pressemeldingen for å unngå at den forsvinner i mengden. Å fortelle en historie i en pressemelding kan være grepet som gjør at pressemeldingen skiller seg ut og blir mer interessant. Komplekse budskap kan bli lettere å forstå når de formidles med historier. En historie gjør en pressemelding blir lettere å lese og huske.

Så er det også slik at i en pressemelding fra banken om de finansielle resultatene første kvartal er det ikke mye rom for verken storytelling eller følelser. Men litt rom kan det likevel være. Bruk det rommet.

En forutsetning for å lykkes med dette er å krystallklart for seg hvem vi henvender oss til, konteksten og hva vi skal oppnå med pressemeldingen.

Bruk pressemeldingen i flere kanaler

Når du investerer tid og kanskje kroner i en pressemelding, sørg for at du får mest mulig ut av den!

Med det mener vi at du planlegger for hvordan du kan bruke pressemeldingen på flere måter og i flere kanaler:

  • Kan du lage en versjon for nettsidene dine?
  • Kan du lage innlegg til sosiale medier som bygger på pressemeldingen?
  • Kan du lage en video hvor du presenterer hovedpoengene i pressemeldingen og som du publiserer i sosiale medier som Facebook og LinkedIn, eller kanskje Twitter eller Snapchat?
  • Kan du lage en story til Facebook og Instagram som med hovedpoenget i pressemeldingen?
  • Kan du lage en teaser som du sender ut i et nyhetsbrev til dine kunder og andre?

Når vi i fortellfortell lager budskap for kundene våre, tenker vi alltid i et 360 graders perspektiv. Det vil si flere måter å kommunisere budskapet på og i flere kanaler for å nå flere. Da bygger vi også opp om hvordan din bedrift fremstår overfor kunder og andre.

En av våre fanesaker er at budskap som publiseres på nettsidene dine får lengre levetid enn om de kun postes i sosiale medier. Det du publiserer på nettsidene dine og som er søkemotoroptimalisert blir søkbare og kan finnes og leses i lang tid. Det er en investering som øker i verdi over tid.

Ikke vær kjedelig

Hver dag bombarderes vi av store mengder inntrykk og budskap fra mange aktører. Det er uhorvelige mengder budskap der ute, og vi har liten tid på å fenge interessen til andre. Derfor, prøv å ikke lage grå pressemeldinger som ikke ses eller glemmes fort. Ikke vær kjedelig.

En god overskrift skal være interessant for målgruppen, men aldri spekulativ. En overskrift som ikke leverer det den lover irriterer. En god ingress, altså oppsummeringen av hva pressemeldingen starter om i starten av pressemeldingen, likeså.

Pressemeldingen som format er strammere i formen enn andre artikler. Vi anbefaler likevel å tørre å være litt personlig, tørre å være ekte og autentisk, også i en pressemelding. Du kan vise frem menneskene som er involvert i pressemeldingen og hva nyheten i pressemeldingen betyr for dem. Du kan beskrive hvordan de opplever dette og hva de tenker om det. Mennesker som snakker til mennesker engasjerer alltid. Grensegangen er hårfin, men det er mulig å få det til.

Alltid Bilder!

Ingen pressemelding uten bilder!
Vi elsker bilder av mennesker, særlig mennesker som smiler, og det gjør redaksjonene også. Gjør det lett for avisredaksjonen å bruke pressemeldingen din ved å legge ved bilder. Korriger lys og fargestikk, pass på at bildene ikke er for store, og gi bildene søkemotorvennlige navn. La bildene være horisontale, altså liggende.

Når du skal ta bilder til en pressemelding, pass på at du tar flere bilder både nært og på avstand. Ta også bilder av flere situasjoner, så har du litt å velge i. Rydd i bakgrunnen, om nødvendig.

Nordlys-fortellfortell-1600x1200px

noen Praktiske tips

Det er smart å lage en “pressemeldingsmal” med logo og kontaktinformasjon. Gjør det lett for redaksjonen å kontakte deg for mer informasjon. 

Kjenner du en journalist? Ring gjerne vedkommende og selg inn saken din. Hvis hun eller han ikke er riktig person, spør hvem du skal snakke med. Vurder også å sende pressemeldingen din til fagpresse og bransjemedier.

Vi anbefaler å alltid ringe før du sender fra deg en pressemelding. Både for å lodde interessen og vurdere om en redaksjon skal få saken eksklusivt. Deretter sender du pressemeldingen på e-post. Følg opp på telefon om nødvendig.

La bildene være egne vedlegg når du sender ut pressemeldingen.

En godt laget pressemelding er også godt innhold som du kan bruke i mange kanaler for å bygge merkevare og gjøre din bedrift synlig overfor kunder og andre. Er det en stund siden du lagde pressemelding sist, er det bare å komme i gang og prøve seg frem.

Ønsker du hjelp med pressemeldinger, kan vi både lage pressemeldinger, være din diskusjonspartner og språkvaske. Pressemeldinger, gjerne med et islett av historiefortelling, er noe av det vi gjør mest av for kundene våre. Og vi elsker det <3

Ta en digital kaffeprat med oss!