Skip to content
All posts

Vi har blitt enda grønnere – og bedre til å fortelle om det!

20241016-fortellfortell-bærekraftskommunikasjon-1200x630pxGode nyheter! Per-Magne hos oss har nettopp fullført studiet  "Bærekraftsrapportering for små og mellomstore bedrifter" ved NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet). Dette betyr at vi nå er enda bedre rustet til å hjelpe deg med å formidle ditt bærekraftsarbeid på en måte som virkelig engasjerer!

La oss være ærlige. 
“Bærekraft” er et ord som har blitt så mye bruk og misbrukt, at det for mange har mistet sin kraft og mening. Det har på mange måter blitt et moteord som er lett å ty til, men uten at vi er konkrete på hva vi mener med det. Like fullt er det viktigere enn noen gang å ta de valgene som gjør jordkloden vår til et bedre sted for neste generasjoner mennesker, dyr og natur. Å vise til hva din bedrift faktisk gjør for miljøet har en stor etisk dimensjon.

Det handler også om konkurransekraft, for EU-regler gjør at bedrifter som kan vise til konkrete og ekte bærekraftstiltak blir valgt fremfor dem som ikke har sakene i orden. Hvordan? Bærekraft i leverandørkjeden handler om å sikre at hvert steg på veien, fra utvinning av råvarer til produktet eller tjenesten er i bruk hos kunden, tas med omsorg for både planeten og menneskene. 

Grønnvaskingens tid hvor bedrifter bruker ordet bærkraft til “pynt” og festtaler må være over! Finito! 

Kjedelige bærekraftsrapporter - en utfordring!

Mange bærekraftsrapporter ender opp som lange, tørre dokumenter fulle av statistikk og fagterminologi. Resultatet er at få leser dem, og at budskapet ikke blir forstått eller når frem. Rapporten kan virke hul uten dybde og relevans.

Dette er ikke bare frustrerende for dem som rapportene er ment for, men også for bedriftene som investerer tid og ressurser uten å få ønsket effekt.

Vår løsning: Bærekraftsrapportering som engasjerer

I fortellfortell har vi spesialisert oss på storytelling for bedrifter. Med vår nye innsikt i bærekraftsrapportering, kan vi nå tilby en enda sterkere kombinasjon av faglig tyngde og engasjerende formidling. Slik gjør vi det:

  • Fra tall til fortelling: Vi omsetter komplekse bærekraftsdata til engasjerende historier.
  • Jordnære eksempler: Vi hjelper deg å beskrive bærekraftige tiltak som din virksomhet har gjennomført med konkrete, autentiske historier.
  • Vi fletter gjerne inn sannhetsvitner og lager kundehistorier.
  • Ansatte som ambassadører: Verdien av å formidle de ansattes bidrag i bærekraftsarbeidet er stor.  Det styrker både kulturen i bedriften og den eksterne kommunikasjonen.
  • Fremtidsvisjoner: Vi bruker storytelling til å formidle hvordan din bedrift jobber med bærekraft på en tydelig og inspirerende måte, og viser hva det betyr i dag og for fremtiden.

Hva kan bærekraftshistorier brukes til?

Engasjerende bærekraftshistorier kan styrke din kommunikasjon i mange sammenhenger:

  • Årsrapporter: Gjør bærekraftsdelen til gode historier, ikke bare tørre tall. Si farvel til kjedelige pliktøvelser.
  • Anbud: Møt økende krav om bærekraftsdokumentasjon med overbevisende historier.
  • Markedsføring: Styrk merkevaren med autentisk og engasjerende bærekraftskommunikasjon.
  • Investorpresentasjoner: Tiltrekk deg ansvarlige investorer med din langsiktige bærekraftsvisjon.
  • Intern kommunikasjon: Motiver ansatte med konkrete resultater og mål.
  • Leverandørvurderinger: Dokumenter din bærekraftsprofil som leverandør av en vare eller tjeneste på en god og overbevisende måte. Gjør det lettere å velge deg og din bedrift!
  • Finansiering: Øk sjansene for riktig finansiering og gode betingelser med solid rapportering.
    Produktmerking: Understøtt bærekraftige egenskaper og produktfordeler med engasjerende historier.

Neste steg

Ærlig kommunikasjon om bærekraft blir stadig viktigere for din bedrifts konkurranseevne og omdømme. Vi står klare til å hjelpe deg med å fortelle din unike bærekraftshistorie. 
Sammen kan vi lage historiene om bærekraftskommunikasjon som faktisk blir lest, forstått og verdsatt!

For å komme i gang, ta kontakt for en uforpliktende prat med oss om bærekraftskommunikasjon!

Ta kontakt for en uforpliktende prat

20241008-bærekraftkommunikasjon-solsikke-1200x630pxVi har blitt grønnere - og bedre til å fortelle om det!