Skip to content
All posts

Internmagasinet - en bro mellom trykksaker og digitale kanaler

Systemhus_panorama_ferdig_utgave_fortellfortell

I boligkjeden Systemhus, som er en del av Mestergruppen, har internmagasinet bevart sin betydelige rolle i kommunikasjonen med medlemsbedriftene i kjeden. Historiene og sakene i det trykte magasinet fortsetter sitt liv andre digitale kommunikasjonskanaler.
Digital kommunikasjon er utvilsomt mer effektiv, rimeligere og gir oss muligheten til en enkel og rask tilbakemeldingsprosess enn en trykksak. Ved første øyekast virker dette som en selvfølge, men når vi graver litt dypere, står vi overfor et viktig spørsmål: Når vi utelukkende bruker digitale kanaler til å kommunisere med medarbeiderne våre, når vi dem alltid med essensiell informasjon?

Informasjonsflommen

Effektiv kommunikasjon og målrettet informasjonsoverføring er nøkkelkomponenter når vi ønsker å bygge en sterk bedriftskultur. Men i en verden full av e-poster, prosjektoppdateringer, Facebook-innlegg, historier og snaps fra kollegaer, venner og grupper på pc-en og mobiltelefonen, hvordan kan vi bryte gjennom støyen og fange oppmerksomheten til medarbeiderne?

Kanskje vinner vi svaret på det, ved å ta et skritt tilbake og revurdere kanalene vi tradisjonelt bruker. At informasjonen er god og tilpasset målgruppen er vesentlig. At informasjon treffer medarbeiderne er også en viktig bestanddel når vi skal bygge kultur i en bedrift. Er informasjonen så lett tilgjengelig og presentert på en måte som gjør at de ansatte får med seg det som er strategisk viktig?

I vrimmelen av e-poster, prosjektoppdateringer fra samarbeidsplattformer, innlegg i sosiale medier, historier og snapper fra kollegaer, venner og grupper, kontinuerlige nyhetsoppdateringer og andre oppmerksomhetstyver, hvordan nå frem i flommen av informasjon?

Vi i fortellfortell har erfart at svaret å ta et steg tilbake og revurdere gamle kanaler, som kanskje er lagt bort i "modernitetens" navn. Det gjorde også Systemhus, og hentet frem bladet "Panorama" fra glemselen.

Helt digitalt, men også på papir

Det er lett å tenke at “alle” er heldigitale. Også en digital aktør som LinkedIn lager kundemagasin - i papir. 

“Vi lager kundemagasin i papir for å nå enda flere lesere i andre anledninger enn foran en stor eller liten skjerm”, kunne LinkedIn-representanten fortelle oss da vi besøkte loungen deres på Inbound-konferansen i Boston.

Magasinet “The Sophisticated Marketer” finnes selvsagt også digitalt for interesserte markedsførere over hele verden, og inngår i flere digitale ressurser for dem som vil lære mer om markedsføring av LinkedIn.

Papirmagasinet og den fysiske boken er ikke borte

Vi kjøper færre papirbøker, til fordel for e-bøker og lydbøker. Men, vi fortsatter også å kjøpe magasiner og bøker i papir. Noen ganger ønsker vi å lese på en skjerm, andre ganger ikke. Noen ganger er det kraftfullt med en håndfast trykksak. Opplaget av fagmagasin er faktisk stigende.

Vi gratulerer Systemhus med sitt internmagasin, både versjonen som trykkes og den for skjerm.  Her forteller de om prosjekter og aktiviteter over hele landet, til inspirasjon og glede for andre kjedemedlemmer og medarbeidere i kjeden.

Best av alt: Historiene som lages til internbladet kan få nytt liv på nettsider, nyhetsbrev, årsrapporter og sosiale medier. Og mye mer!

Takk for tilliten, og takk for oppdraget!


Suksesshistorier og storytelling